Brev
Jeg føler mig ikke tilpas på efterskolen
Hej jeg er en pige på 15 år.
Lige nu går jeg på efterskole.Og da jeg skulle starte var jeg meget nervøs og spændt på hvordan det ville gå. I de første måneder gik det godt.
Men hende jeg bor med min roomie jeg havde det fantastisk godt med hende i starten.Men så er det bare ligesom så skete der noget vi skændes nærmeste værd eneste dag der går nærmeste ikke en dag hvor jeg enden er helt nede eller ked af det.D et kan være over bare det midste lille ting hun har det meget med at blive så nem sur hun har også ADHD og når hun så bliver sur så synes jeg det altid går ud over mig og det er jeg rigtig træt af, og lige nu er vi slet ikke på tale fod hun går rundt sammen med en anden hele tiden nu.
Jeg føler mig ikke godt tilpas her på efterskolen, jeg føler alle bagtaler mig og snakker dårligt om mig.Jeg har flere gange ringet til min mor hvor jeg har været ked af det, og hun har sagt at jeg skulle snakke med en lærer om det eller min vejlednings lærer.Men broblemmet er bare at jeg ikke kan få mig selv til at sige det til nogen lærer.Og der er rigtig mange lærer der har spurgt hvad der var gal. Men jeg har bare altid sagt til dem ikke noget men de kan tydelighvis se at der er noget galt. Broblemmet er bare at jeg ikke selv kan få mig til at sige det til nogen der er ligesom der er et eller andet der stopper i mig i at sige det vil så gerne få sagt det ud men kan bare ikke:(((
Jeg vil rigtig gerne væk fra denne efterskole, jeg føler jeg ikke hører til her.Folk snakker dårligt om hinanden her, der er nogen super søde lærer her, men jeg kan ikke holde til at gå here det er blevet alt for meget for mig at være her, og min mor siger hvis jeg skal væk fra skolen, så skal jeg selv finde et andet sted at være istedet, og jeg har ingen ide om hvor det skulle være, jeg har søgt på nettet uden hel! Jeg vil bare så gerne væk her fra, Vil ønske jeg kunne sige det til nogen voksne lige nu:// har i nogen gode råd til hvor jeg kan være, hvis jeg stopper her på efterskolen?? vil virkelig ikke være her mere?…….
Mvh M.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 15 år,
Jeg er glad for at du skriver, selvom det er svært for dig.
Det lyder som om, at du og din roomie har brug for lærernes hjælp. Til enten at få et ordentligt forhold til hinanden eller til, at en af jer kan flytte værelse. Det er for hårdt, at bo så tæt sammen med en, man ikke har et fornuftigt forhold til. Det er også hårdt, at føle at andre bagtaler og taler dårligt om en. Det er ikke godt for nogen, hvis stemningen generelt er sådan, at det er ok at tale dårligt om hinanden. Det er et problem, som ingen kan løse alene, og du/I har brug for hjælp fra lærerne.
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at slippe væk fra problemerne, og vil væk fra efterskolen. Men heldigvis er der nogen søde lærere, som du godt kan lide. Måske kan I sammen sørge for, at du kan få nogle gode måneder på efterskolen, inden I slutter til sommer?
Jeg er lidt usikker på, hvad det betyder når din mor siger, at du selv må finde et sted at være, hvis du stopper på efterskolen? Er det noget din mor siger, i håb om at du så vælger at blive på efterskolen? Eller fordi hun ikke ved, hvad der er af skolemuligheder, hvis du stopper nu? Du skal ikke være alene om, at finde ud af hvor du skal bo eller hvor du skal gå i skole. Du er under 18 år, og det er stadig din mors/dine forældres ansvar at passe på dig.
Måske har din mor ikke helt forstået, hvor svært du har det? Og at der er problemer, du ikke kan løse alene? Hvad tror du der ville ske, hvis du viste hende dit brev og mit svar?
Jeg ved ikke, om din mor siger, at du selv skal finde ud af et sted at være, fordi du ikke kan – eller ikke må komme hjem – hvis du stopper på efterskolen? Hvis det er tilfældet, så skal du også have hjælp fra voksne.
Mit forslag til dig:
Start med at tale med en lærer, du er tryg ved og godt kan lide. Du kan evt. starte med at fortælle, at der er noget du gerne vil tale om, selvom det er svært for dig. At du gerne vil have, at hun/han starter med, at læse dit brev (og evt. mit svar). Og at I så kan tale sammen bagefter. Så kan læreren nemlig hjælpe dig med, at få samtalen i gang.
Måske finder I ud af, hvordan skolen og lærerne kan hjælpe dig til, at få nogle gode sidste måneder på efterskolen? Eller at lærerne, du og din mor sammen skal tale om, hvordan I i fællesskab kan løse problemerne, så du kan komme til at trives godt? Måske finder I ud af, at du skal være et andet sted, på en anden efterskole, at du skal hjem og i 10. klasse, eller noget helt 3.? Lærerne har prøvet den situation før, og ved hvordan man kan løse den.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Og at det har været godt for dig at fortælle, selvom det var svært. Skynd dig at finde lidt mere af dit mod frem, og tal så med en af dine lærere.
De varmeste tanker og knus til dig fra BørneTelefonen