Jeg er ikke god i skolen

Min lærer har lige råbt min karakter højt i klassen. Jeg er fucked. Hvad skal jeg gøre? jeg fik 4

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du slet ikke syntes, det var rart, at din lærer råbte din karakter højt i klassen. Et 4-tal er jo en helt fin karakter – og specielt, hvis det er en karakter, du har arbejdet lidt ekstra for. Nogle fag kan nemlig være sværere for nogen end for andre.

Men samtidig er din karakter også noget, jeg ikke synes, kommer de andre i din klasse ved. Det er noget, du selv kan fortælle til dine klassekammerater, hvis du har lyst. Derfor synes jeg ikke, det er i orden, at din lærer har råbt din karakter højt foran klassen.

Ved din lærer, at du ikke syntes om, at din karakter blev råbt højt? Måske kunne du fortælle det til din lærer? Din lærer kan selvfølgelig ikke ændre på det, der er sket. Men han eller hun kan være ekstra opmærksom på det en anden gang.

Måske var der andre fra din klasse, der oplevede det samme som dig? Og måske har de samme følelse af, at det ikke var i orden? Så kunne du måske også snakke med dem, så I sammen kunne tage det op med jeres lærer?

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job