Brev
Ikke råd til efterskole
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14, og går i 8. klasse. Jeg skal afslutte min folkeskole til næste år.
Jeg har bare det problem, at jeg rigtig gerne vil på efterskole, men vi har ikke råd.
Jeg vil bare så gerne på efterskole, det er det eneste jeg kan tænke på.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du er frustreret, når det er sådan et stort ønske for dig at komme på efterskole.
Har du og dine forældre evt. undersøgt de forskellige tilskudsordninger man kan søge på efterskolerne? Jeg kan læse mig frem til, at man kan søge elevstøtte (dette beregnes på baggrund af dine forældres indkomst) og individuel supplerende støtte (en pulje fra staten som er øremærket forældre der har svært ved at finansiere opholdet selv). Sidstnævnte skal søges på den efterskole du specifikt gerne vil gå på.
Jeg tænker at disse muligheder giver håb for at det kan lykkes, at du kommer på et efterskoleophold.
En anden tanke jeg får, er om du har overvejet at tage et fritidsjob og dermed tjene nogle penge til opholdet selv? Det kunne være at du var heldig at kunne få nogle timer om ugen mens du stadig går i skole og så måske fuldtid i sommerferien? Mange arbejdspladser søger netop nu unge til at arbejde hen over sommeren – f.eks. Bakken, Tivoli, forskellige sommerlande og isboder rundt omkring.
Det kan også være en ide at gå forbi din studievejleder på skolen. Studievejlederen kender til alle de muligheder der er for støtte i forhold til efterskoleophold, ligesom de kan vejlede om hvilke andre muligheder der er efter sommerferien, hvis efterskole viser sig ikke at være en mulighed.
Jeg håber jeg har givet dig nogle idéer til at komme nærmere dit ønske! Hvis du har brug for at vende nogle af mulighederne med en rådgiver, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen: 111 116.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen