Hvad skal jeg gøre?

Jeg er en pige på 17 år. Og har haft en kæreste i nu 2 måneder, siden da har jeg mistet en del veninder, og jeg græder hver dag, det er virkelig svært at prioterer sin tid ordentligt på efterskolen. Jeg ved godt at man ikke skal være sammen hele tiden, men det er svært ikke at savne ham. Jeg har det så svært med mine følelser, det eneste jeg ønsker er at være glad-det er jeg også med ham, men jeg bliver nogle gange jaloux, og tvivler på mig selv. Så jeg er bange for at han slår op, fordi han synes at jeg er blevet kedelig, eller for trist hele tiden? Det er virkelig min værste frygt! Før at vi blev kærester strålede jeg, og havde vildt mange bekendtskaber på efterkskolen… Nu føler jeg mig meget alene og er meget frustreret. Det er så træls, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Tværtimod er min kæreste blevet mere glad, og det er jeg jo så glad for. Men for mig er der noget helt galt. Håber at I kan hjælpe.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Jeg kan høre, du er rigtig frustreret og føler dig alene. Det er bestemt ikke rare følelser at bære rundt på alene. Derfor er jeg rigtig glad for, du har skrevet herind. Jeg vil meget gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.

Hvor er det dejligt for dig, at du har en kæreste, som du er rigtig glad for og bare gerne vil være sammen med hele tiden.

Alle har brug for at være glade og have gode venner omkring sig. Derfor kan jeg sagtens forstå, hvis du er trist og ked af, at du har mistet en del veninder efter at have fået en kæreste.

Jeg ved, der er rigtig mange som dig, der frygter, at deres kæreste vil slå op og tvivler på, om man er god nok. Det er helt normalt – og helt okay at føle sådan. Jeg fornemmer dog, at det måske er ved at  blive for meget for dig.

Når man er rigtig glad for sin kæreste, er det naturligt, at man i starten af forholdet kun har lyst til at være sammen med sin kæreste. Måske bliver man helt opslugt af hinanden og glemmer, at der er en verden ”udenfor”. Men for de fleste kommer der også en tid, hvor man finder ud af, at man også har brug for venner. Og det lyder som om, den tid er kommet for dig.

Derfor tænker jeg, at det måske kunne være godt for dig, hvis du prøver at prioritere dine venskaber lidt mere. Du kunne måske foreslå, at I lavede noget sammen på skolen. Noget som du synes var sjovt eller hyggeligt at lave med dine veninder, før du fik en kæreste.

Jeg forestiller mig, at lidt mere tid med veninder måske kunne give dig noget mere energi og glæde. Måske vil du også føle, at du vil have mere at “byde på”, når du så er sammen med din kæreste. Du vil måske have mere at fortælle ham om. Så vil du måske heller ikke komme til at tvivle så meget på, om du mon var for kedelig eller trist.

Måske vil du også kunne få noget ud af at besøge vores brevkasse på børnetelefonen og læse breve fra andre børn og unge, der skriver ind om noget af det samme som dig. Du kan komme direkte derind ved hjælp af det her link: Brevkassen.

Det er ikke meningen, du skal græde hver dag og føle dig alene. Du har skrevet herind nu, fordi du ønsker at noget skal ændre sig. Det fortæller mig, at du er modig og handlekraftig. Det håber jeg, du kan bruge til at få prioriteret mere tid med dine veninder og forhåbentlig blive mere glad. Det vil også gavne dig og dine kærestes forhold, tænker jeg.

Her fra BørneTelefonen ønsker jeg dig al det bedste.
Husk på, at du også er meget velkommen til at ringe ind til os, hvis du har brug for at snakke. Nummeret er 116 111.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen.

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job