Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej.
Jeg er en pige på 16 år som går på efterskole. Jeg har gået på efterskolen i snart 4 måneder. Men indtil for ca. 3-4 uger siden er jeg begyndt at blive rigtig træt af at gå der.
Jeg har ok mange venner, men jeg føler at jeg er begyndt at blive træt af dem. Jeg har prøvet at være sammen med nogle andre, men det er meget svært at komme ind på dem, fordi de er i en anden gruppe (skolen er meget opdelt i grupper). Vi er heller ikke særlig mange på skolen, omkring 65-70.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Og jeg er ked af det over det… jeg ved ikke om jeg skal starte på en større efterskole, hvor jeg møde nogle flere.
Er også bange for at fortælle det til mine forældre, fordi de har brugt penge på at jeg kan gå der.
Tak på forhånd 🙂
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Måske har du prøvet at være forelsket? Og så lige så langsomt kunne mærke, at du blev mindre og mindre forelsket.
Når sommerfuglene holder op med at baske i maven og hverdagen sniger sig frem fra sit skjul, kan tingene godt virke forkerte.
Nogen gange er det fordi de er forkerte og nogen gange er det fordi de har/du har forandret dig. Det er her dit detektivarbejde går i gang.
Er din efterskole ikke det rigtige sted for dig eller handler det om noget andet? Jeg bliver nysgerrig på hvad, der er sket for 3-4 uger siden? Er der mon sket noget, der har givet dig lyst til at trække dig fra den gruppe du er en del af? Savner du mon noget i dine venskaber som du har haft tidligere eller har med andre veninder/venner?
Selvom det måske kræver mere end en dyb indånding, at tale med dine forældre om hvordan du har det synes jeg alligevel det vil være en god idé. Når man har en masse følelser og tanker inden i kan det være rigtig svært at finde ud af hvad der er hvad. Ved at fortælle om hvordan du har det, kan du tit få hjælp til at finde ud af hvad det handler om og finde en løsning på hvad der er brug for.
Hvis du har brug for at prøve, at tale med en anden voksen er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få råd og vejledning af en, der gerne vil lytte og tage dig seriøst - husk det.
Spørgsmålet er om din tid på din efterskole er en forelskelse, der er var at løbe ud i sandet eller jeres "forhold" blot mangler krydderier til, at gøre den grå vinterhverdag mere spiselig.
Jeg tror du finder svaret ved at være helt ærlig overfor dig selv. Når du både tør kigge på det du selv bidrager med eller mangler at bidrage med og det du savner eller er træt af hos de andre.
Kærlig hilsen  BørneTelefonen