Brev
Hvad er meningen?
Hej
Jeg føler ikke rigtig der er en mening med noget, jeg kan ikke se meningen med at jeg skal stå op, spise, lave lektier eller generelt bare at leve. Jeg går på efterskole og der sker så sindssygt mange forskellige ting lige nu og vi får virkelig ikke særlig meget at vide om hvad vi skal eller hvordan vi skal gøre det, men det gør bare at jeg ikke kan overskue det eller magte det. Jeg vil bare gerne hjem men min mor forstår det ikke, det er ikke fordi at jeg vil droppe ud for der er jo ikke særlig lang tid tilbage af skoleåret men jeg vil gerne bare have fridage de dage hvor der ikke sker noget bogligt alligevel.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årig
Tak for dit brev. Du skriver at du føler tingene ikke giver mening for dig og søger svar på hvorfor du har det sådan. Det viser at du er et stærkt  ungt menneske, der bare vil have det godt med sig selv.
Jeg kan forså at du går på efterskole og derfor jo ikke er på hjemmebane i kendte opgivelser. Der kan man som ung godt blive usikker på sig selv, især hvis tingene går alt for stærkt til at man selv kan følge med. Derfor er det helt ok, at sige stop, jeg har brug for en timeout. Har du nogle gode lærere, som du er særlig tryg ved? Har du overvejet at tage en snak med en af dem og fortælle om, hvordan du har det? Det kan man gøre i fortrolighed, dig og læreren imellem. Fortæl ham/hende, at du føler at nogle de ting, der sker på skolen ikke giver mening for dig, at det er svært for dig at overskue alt dette, men også at du søger bedre vejledning om det, i skal.
Det kan være at lærerne selv ikke lige har tænkt over dette eller i det mindste kan give dig en forklaring, som så kan give mening for dig. Det kan endda være at læreren har nogle forslag til ændringer af, den måde tingene gøres på. Sommetider kan små ting gøre en stor forskel, også for dig
Endvidere vil jeg gerne spørge ind til om du har nogle gode venner på skolen, som du også kan snakke med, måske en af dine bofæller? Det er sommetider nemmere at dele med en der er i samme situation og som er på ens egen alder. Man kan blive stærkere og klogere af at dele erfaringer. Snak om hvad der er svært men også om det der er sjovt og godt.
Find endvidere ud af hvad der gør dig glad og gå så efter det. Sommetider har man brug for en ledetråd, måske en hobby der kan vise en på rette spor. Her kan du bruge din timeout, de dage hvor der ikke sker noget bogligt på skolen. Her kan du finde tid og ro til dig selv og her kan du lave de ting, der giver mening for dig. Det vil give dig glæde og overskud til at klare resten af skoleåret.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Mange hilsner BørneTelefonen