Brev
Fucking familie
Hej BB
Jeg er en 15-årig pige, der går på efterskole. Men jeg har et kæmpe problem med min familie og de med mig. Ærligt tror jeg, at vi hader hinanden.
Specielt har jeg et kæmpe problem med min mor,
vi diskuterer og skændes hele tiden.
Min far er død, så når jeg ikke er på efterskole bor jeg med min mor, papfar, lillebror og hver anden weekend min papfars to døtre. Jeg kan ikke så godt lide min papfar, jeg hader min mor og kan virkelig ikke klare min to papsøstre. Min lillebror irriterer mig til tider virkelig også, men efter min fars død betyder min bror alt for mig.
I starten da jeg gik på efterskole, ville jeg hjem hele tiden, men sådan er det bestemt ikke mere. Faktisk har jeg besluttet mig for at komme hjem så lidt som muligt. Jeg har ikke en grund til at komme hjem mere, for når jeg kommer hjem skal jeg bare skændes og diskutere med min familie.
På en måde sårer det mig helt vildt at vores forhold er sådan her, men på en måde er jeg også pisse ligeglad. Jeg har aldrig haft et særlig godt forhold til min mor, og det er på ingen måde blevet bedre efter min fars død.
Mit forhold til min mor er så slemt at jeg op til flere gange har tænkt tanken “Hvorfor kunne det ikke være min mor der døde dengang i stedet for min far”. Jeg ved det lyder hårdt og ondt, men det er sandheden.
For at være ærlig tror jeg ikke min mor er klar over hvor meget jeg hader hende, hvilket jeg godt forstår, fordi jeg prøver at lave facader overfor min familie. -Det går ikke altid særlig godt,
faktisk går det nærmest altid galt og jeg ender med at flippe ud på dem allesammen.
Jeg er udemærket klar over at mit trykkede forhold til min familie ike kun er deres skyld, men også min. Men jeg synes bare ikke at jeg som en blot 15-årig skal ordne dette store problem.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Det er aldrig rart, når man ikke trives med sin familie. Mange teenagere som dig har det lidt svært med deres forældre. Man skændes og bliver uvenner. Men når det som i dit tilfælde har udviklet sig til et egentligt had mod din mor, er der brug for hjælp. Derfor er det rigtig godt, at du valgte at skrive herind.
I din opvækst er der desværre sket det, at din far er død. Det må have været en rigtig voldsom omvæltning for hele familien. Du skriver ikke i dit brev, hvor længe, det er siden. Men det er tydeligt i dit brev, at du elskede din far. Når den ene forælder dør, er det rigtig vigtigt, at der bliver snakket med børnene omkring sorg, savn, følelser og tanker. Er der nogle voksne omkring dig og din lillebror, der har snakket med jer? Hvis det ikke er sket endnu, er det aldrig for sent. Og jeg vil opfordre både dig og din bror til at finde nogle voksne omkring jer, I kan snakke med. Måske kunne du bruge en sød lærer fra efterskolen?
Du beskriver dit forhold til din mor som særligt konfliktfyldt. Og du skriver, at det specielt er blevet værre efter din fars død. Andre børn og unge, der har oplevet noget lignende, har fortalt om, at familien aldrig har fået snakket sammen om tabet. Måske lader de uden at tænke over det vreden gå ud over den tilbageværende forælder. Og måske har det gjort det ekstra svært, hvis deres mor eller far bagefter har fundet en ny partner. Måske savner de den familie, der var før. Er det noget, du kan genkende fra din egen situation? Hvis det er, skal du vide, at reaktionerne og følelserne er helt normale. Hvis du oplever skyld over at føle sådan, skal du vide, at det er noget, man ikke selv har kontrol over. Men at vejen frem er at få snakket om dine følelser. Og få snakket om sorgen og savnet.
Du er så heldig, at du går på en efterskole. På efterskoler har elever og lærere meget mere med hinanden at gøre end på en almindelig skole. Derfor er der mange, der bruger efterskolelærere til at snakke med om de svære ting i livet. Hvis du ikke lige ved, hvordan du kan starte en snak med en af lærerne, kan du overveje at starte med at vise dit brev her til brevkassen – evt. sammen med mit svar. På den måde kan du nemlig nemt få fortalt det, der kan være svært at snakke om.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen