Brev
efterskoleophold
hej brevkasse
jeg er en pige på 16 år jeg kunne godt tænke mig at komme på efterskole næste år der er bare det problem at mine forældre ikke har råd og vi ved ikke hvad vi skal gøre kommunen vil ikke give tilskud det er nu mit spørgsmål kommer hvad kan vi gøre
er der overhovedet nogle muligheder for at jeg kan komme af sted
MVH mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Staten giver økonomisk tilskud til børns efterskoleophold på baggrund af husstandsindkomsten, altså dine forældres indtægter. Det kan være, at dine forældres indtægter har ændret sig i forhold til det beregningsgrundlag, der ligger tilgængeligt i SKAT fordi beregningsgrundlag er indkomsten 2 år før efterskoleopholdet. Så kan I overveje at henvende jer og undersøge, om I kan få lavet en ny beregning. Det står ikke umiddelbart som en mulighed på www.efterskoleforeningen.dk - men det kan måske betale sig at spørge om muligheden. Man kan også høre om det, på den efterskole man søger ind på.
Skolerne modtager hvert år en pulje fra Staten. Puljen hedder "Individuel supplerende støtte". Denne pulje er øremærket til at hjælpe forældre, der har svært ved at betale for et efterskoleophold.
Man ansøger om støtte på den efterskole, ens barn skal gå på og efterskolen afgør, hvem de vil støtte og hvilket beløb, de vil støtte med, så elevbetalingen kan nedsættes.
Det vil sige, at der i princippet ER muligheder for at du kan komme afsted på efterskole - men der er to opgaver i det. Den ene opgave er, at efterskolen, som du gerne vil gå på, vil bevilge supplerende støtte fra puljen, som den får fra Staten. Den anden opgave er, at dine forældre ser kritisk på deres budget og overvejer deres muligheder for at betale noget til dit efterskoleophold, idet der altid vil være en mindre egenbetaling til et efterskoleophold for dig.
Jeg foreslår, at du og dine forældre går opdagelse på www.efterskole.dk og at du tager en grundig snak med dine forældre om, hvor vidt de kan og de vil bakke op om dit ønske.
Der er også dén mulighed, at du tænker over, hvad du gerne vil opnå ved at komme på en efterskole og undersøger, om du kan opnå nogle af de samme ting i et skoletilbud, hvor du bor hjemme. Det kunne du måske også tale med dine forældre om. Eller din klasselærer. Eller UU-vejlederen på din skole. Eller andre, som du kender godt og som du stoler på.
Det kan være, du trænger til nye udfordringer - eller nye lærere - eller nye venner - eller noget andet at lave i din fritid. Der er mange gode grunde til at ønske sig at komme på efterskole. Det kan være, at du kan opnå det, du ønsker dig, ved at justere på nogle ting, mens du bor hjemme. Du kan måske gå til nogle ting i din fritid eller søge et fritidsjob, så du på den måde får nye oplevelser og nye kontakter.
Hvis du gerne vil afprøve noger, der ligner et efterskoleophold, kan du overveje at søge oplysninger på Nettet om gratis eller billige oplevelser i sommerferien. Afhængig af hvor i landet, du bor, arrangerer flere kommuner forskellige ting for deres børn og unge.
Desuden kan jeg se, at forskellige organisationer arrangerer sommerlejre for børn og unge. Blandt andet Ungdommens Røde Kors og Blå Kors - men tjek hjemmesiderne for nærmere oplysninger og vurdér, om du måske får lyst til at prøve det af og kan komme i betragtning. Der er også organisationer, hvor man kan ansøge om at komme på udvekslingsophold. Måske kunne det være et alternativ til efterskolen, hvis det ikke lykkes?
Jeg tænker ikke, du behøver gøre dette arbejde alene. Du kan måske tale med dine forældre om, hvor vidt de vil bakke dig op og søge oplysningerne sammen med dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme videre. Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen