Brev
Efterskolen
Hej
Jeg er en pige på 15 år som er startet på efterskole (har været her i lige godt 2 måneder). Jeg har ikke lavet andet end at gå og tvivle på at jeg vil gå her. Det har været sådan siden første dag.
For en uge siden blev jeg syg hjemme hos min kæreste, jeg informerede min mor om det, men hun troede selvfølgelig ikke på mig. Vi kom op og skændes rigtig meget den eftermiddag og jeg blev hjemme hos min kæreste, pga min mor truede mig med tæsk hvis jeg ikke kom hjem.
(Jeg er godt klar over at jeg skal gøre hvad min mor siger hvis jeg er under 18. Men Var rigtig bange så derfor lod jeg være)
Et par dage efter -hvor hun var kølet ned- kom jeg hjem og fik snakket med hende om at jeg ville stoppe på efterskolen, fordi jeg synes at det ikke lige noget for mig alligevel. Selvom det var hvad jeg ville.
Min mor kontakter efterskolen og fortæller dem at jeg vil gerne tages ud af efterskolen. Men hende som taler med min mor forklarer, at jeg skal snakke med min sagsbehandler først(fordi kommunen betaler for efterskolen). Vi kontakter min sagsbehandler og får lavet en tid/aftale til næste dag.
Næste dag tager min mor og jeg hen til min sagsbehandler og får snakket med hende. Hun sidder så og fortæller mig at hun VIL ikke tillade mig at gå ud af efterskolen.
Hun sidder og tvinger mig til at tage tilbage hvor jeg ikke har det særlig godt. Min mor blev ikke særlig støttende da vi kom hen til min sagsbehandleren. Det virkede som om at min mor blev bange for hende. Det skuffede mig..
Jeg trives sådan okay på skolen og har nogle at snakke med. Jeg klinger ikke med min roomie overhovedet (vi hader hinanden). Men har lige fået en ny og hun virker flink. Men jeg går tit alene. Min kontaktlærer er her næsten aldrig og er virkelig svær at få fat i. Maden er heller ikke særlig god, det smager ikke af noget og jeg får rigtig dårlig mave af det.
Jeg vil gerne give det en chance til nu hvor jeg er tvunget tilbage. Måske til Jul, ved ikk..
Men jeg vil bare gerne starte på en frisk(igen igen). Gå i folkeskole, have et fritidsjob, gå i fitness, have masser af frihed efter en lang skole dag, komme hjem til min mor og min lille hund og slappe fuldkommen af!
Men hvad synes du/I om det min sagsbehandler sagde? Kan hun godt gøre det der? For jeg har hørt fra lærerne og de andre voksne på skolen at man må ikke tvinge børn til at gå på efterskole.
Tak på forhånd for jeres/dit svar.
Ps. Kom ikke på efterskole fordi jeg har/havde et dårlig forhold til min mor eller hun er en dårlig mor.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Det er ikke nemt, når man føler, man bliver tvunget til at være på en efterskole, hvor man ikke synes, man trives. Du spørger, hvad jeg synes om det, din sagsbehandler sagde, og om hun godt kan tvinge dig tilbage til efterskolen mod dit ønske. Som udgangspunkt kan hun kun tvinge dig tilbage til efterskolen, hvis du er blevet anbragt. Det tyder det ikke umiddelbart på i dit brev. Men der findes flere forskellige muligheder i lovgivningen for, hvornår kommunen kan yde helt eller delvist tilskud til efterskoleophold. Og jeg vil foreslå dig (måske sammen med din mor) at kontakte vores bisidder-afdeling på 35 55 55 59 (mandag til torsdag kl. 9-16 eller fredag 9-15). De er rigtig gode til alt med lovgivning, og de vil måske også kunne tilbyde dig en bisidder, der vil kunne tage med dig til endnu et møde med din sagsbehandler. For jeg tror det er vigtigt, at du bliver inddraget, når der skal findes en løsning. For du skal jo selv være en del af løsningen.
Men tingene omkring din sagsbehandler kan godt komme til at tage lidt tid, derfor er det rigtig positivt, at du vil give efterskolen en chance til. Måske er der nogle ting, du kan gøre, så du bliver mere glad for at være på efterskolen? Måske kunne en lærer på skolen hjælpe dig og din roomie med at få snakket sammen, så I kan få det lidt bedre med hinanden? Og måske er der en mulighed for at kunne få en ny kontaktlærer, hvis du spørger skolen? Eller hvis det ikke kan lade sig gøre, kunne du måske få en anden ”kontaktlærer”, du kan bruge, når du ikke kan få fat i din rigtige kontaktlærer?
Nu ved jeg ikke, hvad du går op i og interesserer dig for. Men måske kunne du finde nogen på efterskolen, som går op i nogle af de samme ting? Ofte har efterskoler et fælles fokus, så alle elever har et eller andet til fælles. Og til at starte med, kan du jo lære hende den nye pige bedre at kende. På efterskolen skulle der være rig mulighed for at finde nye venner og veninder. Men måske er det vigtigt, at du ikke giver det signal, at du snart er på vej væk, men at du stadig deltager i alle fælles og sociale arrangementer på skolen.
Du skrev også i dit brev, at du blev rigtig bange, da din mor truede dig med tæsk, hvis du ikke kom hjem. Nu ved jeg ikke, om din mor tidligere har truet dig, eller måske på et tidspunkt har slået dig, men det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det selvfølgelig aldrig er ok, når forældre truer deres børn med tæsk. Hvis det er noget, som du synes, dig eller din mor har brug for hjælp til, er du altid velkommen til at ringe eller sende SMS til BørneTelefonen på 116 111. Vi har også en chat, du er velkommen til at bruge.
Jeg håber, du har fået nogle ideer eller råd, du kunne have lyst til at afprøve. Hvis du har brug for flere ideer, eller bare gerne vil snakke, er du altid velkommen til at ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen