Brev
Efterskolehjælp
Hej Børnetelefonens brevkasse.
Jeg er startet på efterskole og har rigtig meget hjemve. Min efterskole ligger 3,5 time i tog fra mit hjem. Jeg er sygt bange, hvad gøre jeg i den her situation?
PS har snakket med nattevagten om det, men det hjælper ikke.
Skal jeg prøve at snakke med min kontaktlærer om det?
Hilsen pige på 16 år.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Der er rigtig mange, der har det som dig. Hjemve er en ganske naturlig ting. Og det er noget vi alle har oplevet på et tidspunkt i vores liv.
Skal man tænke lidt over det at have hjemve, så er det jo dejligt, at der er nogen man savner så meget, at man gerne vil hjem. Hjemve kan bare blive et problem, hvis det så stopper en i, at komme ud og opleve en masse ting.
Det at du har valgt at skrive herind fortælle mig, at du ikke ønsker at hjemve skal stoppe dig i at opleve ting. Du vil stadig gerne trives på din efterskole, selvom du oplever hjemve. Det fortæller mig, at du er rigtig god til at mærke dine følelser. At du tog chancen og tog på efterskole, viser jo også, at du nok også har glædet dig til at opleve. Har jeg mon ret i det?
Jeg har nogle forslag til hvad du kan gøre, så følelsen af hjemve kan komme til at fylde lidt mindre. Jeg håber du kan bruge dem.
Hjemve kan nogle gange skyldes tanker om, hvad de andre laver, når man ikke er der. Går man glip af noget? Er alle ok? Derfor kan det også være en idé, at snakke med dine forældre om, hvad de skal lave mens du er væk. Det kan måske også være en hjælp til at få mere ro på.
Det kunne måske også hjælpe, at du aftalte med din mor eller far, at I ringede sammen en gang om dagen, mens du er på efterskole. Så ville de kunne fortælle dig, at alt er ok. Med tiden kan det være, at du blot har brug for at snakke med dem hver anden dag, tredje dag eller en gang om ugen?
Du foreslår også så fint, at du kan snakke med din lærer. Det lyder som en rigtig god ide. Måske kan I også snakke om, hvad I skal lave i løbet af ugen? På den måde har du noget konkret du kan glæde dig til, i stedet for at tankerne om hjemve får lov til at fylde for meget. Hvad tænker du mon om den mulighed?
Den lærer du vælger at snakke med, vil du måske også lettere kunne tage fat i, hvis følelsen af hjemve dukker op i løbet af dit efterskoleforløb. På den måde kan læreren som du har snakket med, være ekstra opmærksom på dig, fordi I allerede har snakket om at følelsen af hjemve måske kan dukke op.
Jeg synes du beskriver dine tanker og følelser rigtig flot i dit brev. Og det er rigtig vigtigt du får snakket med nogen om hvordan du har det. Når man deler tankerne med en anden, føler du dig måske ikke lige så alene om tankerne.
Du kan også læse andre gode råd på BørneTelefonens hjemmeside, når du oplever at blive bange: Bange, utryg eller angst.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig lidt. Husk endelig dig selv på, at det er helt almindeligt at få hjemve. Og der er ikke noget galt i at savne de vante rammer.
Skulle du få brug for det, kan du altid ringe ind til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen