Brev
Efterskole, social angst og depression
Hej,
Jeg går i 8.klasse og har det dårligt i klassen og i det hele taget. Jeg har mindst en dags fravær hver uge fordi jeg bare ikke kan overskue at gå i skole. I weekenden og i hverdagene er det svært at komme ud af sengen. Jeg har ikke nogen venner og jeg har aldrig helt haft nogen. Det er ikke fordi at jeg ikke kan tale med nogen i klassen, jeg kan tale med alle i klassen og der er en gruppe som jeg taler med normalt, men jeg har ikke nogen venner, og jeg har aldrig helt haft nogen, så jeg har ikke så meget erfaring inde for det sociale. Jeg er også meget træt af lærene (Vi lærer ikke noget i flere fag) og hele skolen og dens bestyrrelse.
Jeg er fornyligt blevet diagonseret med social angst, men “diagnose processen” er ikke færdig endu, så jeg ved ikke om der er flere problemer. Der er mange i min familie der har depression og min far er bipolar, så der er stor chance for at der er noget mere. Jeg har lagt mærke til at jeg har mange af symptomerne af depression, så det har jeg sikkert også. Jeg har ikke fået noget medicin endu.
Selvom alle de ting vil jeg gerne gå på efterskole. Den efterskole jeg vil gå på er der en skuespils linje, hvilket er en af de eneste ting som går mig rigtigt glad, så det er en kæmpe motivation. Jeg har det svært socialt som nævnt ovenover, men jeg håber at jeg kan blive bedre til det på efterskolen og forhåbenligt få nogen gode tætte venner. Jeg er bare rigtigt bange for at jeg ikke kommer til at blive bedre til det, at jeg bare kommer til at side alene hele tiden og ikke få nogen venner, at jeg ikke kommer til at kunne komme ud af sengen om morgenen på grund af hvad jeg tror er depression og at jeg bare kommer til at gå rundt, alene og trist. Jeg er bange for at alt kommer til at gå galt, men jeg vil virkelig virkelig gerne spille skuespil hver dag og blive bedre til det sociale, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det er rigtig godt at høre, du har fået hjælp til at finde ud af, at du har social angst – og at du stadig er i en proces, hvor I undersøger, om der er andet, der påvirker dig i dagligdagen.
Selvom det måske kan være hårdt at høre, at man har social angst, og måske en depression, er det rigtig godt, man finder ud af det – for så kan man nemlig få hjælp!
Når “diagnosticeringsprocessen” er slut, kan lægen sende dig videre til en psykolog, som kan hjælpe dig ud af depressionen. Og hun/han vil kunne hjælpe dig med at gøre den socale angst meget mindre – og måske forsvinder den helt. Der er rigtig mange, som med den rette hjælp, kan slippe angsten og tankemønstre som også skaber bekymringerne.
Derfor er det så godt og vigtigt, at du er i gang med at finde ud af, hvad det er, der “trykker”, og hvad der gør, at du ikke kan stå op om morgenen.
Har du snakket med dine forældre og lægen om dit ønske om at starte på efterskolen med skuespil-linjen? Hvis du kan nå at få nogle samtaler hos en psykolog inden skolestart på efterskolen, kan det nemlig være, at du føler dig lidt mere klar til at starte på skolen.
Du kan f.eks. snakke med psykologen om, hvordan du kan håndtere den sociale angst og de tanker som påvirker det, når du starter på skolen. Hvis du ved, hvad du skal gøre, når du kan mærke, angsten er på vej, er det måske ikke så skræmmende at tage af sted og være på skolen – og angsten forsvinder måske hurtigere, når du ved, hvordan den skal håndteres.
Der er garanteret også mange gode lærere på efterskolen, som du og dine forældre vil kunne snakke med – også før du starter. De skal selvfølgelig vide, hvilken proces du har været igennem, og at du f.eks. har social angst. Så kan du altid gå til en lærer, hvis du føler, angsten kommer. Og lærerne kan måske hjælpe dig med at komme op om morgenen.
Det kan godt være, at man i starten går lidt rundt for sig selv på efterskolen. Hvis det bliver sådan for dig, skal du bare vide, at du ikke er den eneste, der har det sådan, når man starter et nyt sted.
Folk er forskellige: Nogle er gode til bare at møde nye mennesker med en masse snak, grin og store armbevægelser. Andre skal lige vænne sig til det nye sted, lærerne og de andre elever – og er ikke klar til bare at være megasocial lige fra starten. Og det er der slet ikke noget galt eller forkert i.
Det vigtigste er, at du fra start snakker med en lærer om, at du er bange for, du kommer til at sidde for dig selv og ikke få nogen venner. Læreren kan nemlig også hjælpe dig med at finde ud af, hvad man lige kan gøre i de forskellige situationer for at komme i snak med de andre.
Hvis du får samtaler med en psykolog, kan det også hjælpe dig med at finde ud af, hvad man egentlig skal gøre for at få venner, når man starter sådan et nyt sted.
Jeg kan rigtig godt forstå, du gerne vil på efterskole. Det lyder som om, det kunne være noget, der vendte lidt op og ned på den dagligdag, du har nu. Og det kan være, du finder et par rigtig gode venner dér. Og hvis du ikke gør, kan en lærer og en psykolog måske hjælpe.
Så er det bare med at snakke med dine forældre om det! Både om efterskolen og dét med at starte hos en psykolog. Så kan du forberede dig lidt sammen med hende/ham på, hvordan det bliver at starte på efterskolen, hvordan man skaber nye venskaber, og på hvordan du kan håndtere den sociale angst.
Hvis du har brug for at tale mere med nogen om det, før du tager snakken med dine forældre, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen