Brev
Efterskole og ar
Hej,
jeg har selvskadet siden jeg var 13 år og er 16 nu, så jeg har en masse ar og nervøs for at starte på efterskole og at andre folk skulle se det. Vil rigtig gerne gå der men super nervøs for at nogle skulle se dem og ville snakke om
det. De stadig meget synlige selv om det er lang tid siden, og der er mange.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige,
Tak for dit brev.
Jeg synes at det lyder super spændende med efterskole og kan tænke mig, at det også kan være lidt overvældende at skulle afsted. Måske har du mange tanker, om hvordan det bliver for dig. Har jeg mon ret?
Du skriver i dit brev, at du er nervøs for, om andre kan se dine mange ar. Og at du har fået en del gennem de sidste par år. I dit brev nævner du ikke, hvorfor du har haft skadet dig selv.
Du skriver, at du er nervøs for, om de andre elever vil begynde at spørge ind til dine ar. Ud fra dit brev, så ved jeg ikke om du har nogle gode venner eller veninder, som du snakker rigtig godt med. Måske du allerede deler dine oplevelser med selvskade med nogen?
Det at du har skrevet her, fortæller mig at du har styrke og er utrolig modig. Modig fordi du tør åbne dig og være ærlig. Det kan være svært at bede om hjælp til, hvordan man klarer sig igennem noget som er ubehageligt.
Måske kan du bruge dit mod, hvis nogen af de andre elever spørger ind til dine ar?
Husk at du ikke behøver forklare dig, hvis du ikke har lyst. Måske det kan føles godt at sige noget i retning af: “Det var en svær tid i mit liv. Heldigvis søgte jeg hjælp, og nu står jeg så her, klar til livet på efterskole sammen med jer.”
På en efterskole er det tit sådan, at man får nogle gode venner. Venner som man godt tør dele svære ting med. Måske det viser sig, at du finder nogle mennesker, som kan være gode for dig – og dermed også gode at dele svære snakke med.
Jeg ved også fra mange andre unge, at de kan være nervøse for andres reaktion, når de ser arrene. Du er altså slet ikke alene om at være bekymret. Men andre unge fortæller mig også, at det har været en lettelse at være åben omkring selvskade – selvom det kan være svært.
Måske det hjælper at tænke på, at andre ofte spørger ind, fordi de gerne vil dig det bedste. Giver det mon mening?
Fordi du har selvskadet i flere år, tænker jeg, at du måske allerede har fået hjælp til at få det bedre. Selvskade kommer tit, når der er noget, som er rigtig svært. Så kan den fysiske smerte være en lettelse og et frirum væk fra det, som gør ondt indeni.
Måske du allerede ved, at man kan få  hjælp til at finde alternativer til selvskade? Du kan fx lave en handleplan, som kan hjælpe dig til at gøre noget andet end skade. Du kan læse mere på den her side: Handleplan – det kan være, det slet ikke er aktuelt, hvis du ikke selvskader mere.
Der findes også en forening, som hedder LMS, Landsforeningen for spiseforstyrrelser og selvskade. Måske du kender dem allerede. Hos dem kan man få hjælp til at stoppe sin selvskade. Man kan også få hjælp fra andre unge, der har gode erfaringer med at komme videre. Jeg læser det sådan, at du ikke selvskader mere. Men LMS kan måske være gode at snakke med alligevel.
Hvis du ringer til dem, kan de også hjælpe dig med dine tanker omkring dine synlige ar. Og til hvordan du kan leve dit liv på en efterskole og samtidig have dine ar, som en del af dig og din fortid. De har sikkert også nogle gode forslag til, hvad du kan sige, hvis nogen stiller spørgsmål.
Her får du link med både telefonnummer og hjemmeside: LMS
Du skal vide, at du ikke alene med den slags udfordringer efter selvskade. Derfor er det så godt, at du skriver!
Jeg håber rigtig meget for dig, at du får den bedste tid på din efterskole. Og at du får nogle fantastiske minder og venskaber for livet. Du vil helt sikkert møde mange unge, og deraf også flere som har haft det svært i en eller anden grad.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen