Brev
Efterskole i 9. Klasse?
Kære brevkasse, jeg er en pige på 14 år og går i 8. Klasse. Jeg skal gå på efterskole i 9 klasse. Dels fordi jeg gerne vil have nye lærere og dels fordi jeg føler mig lidt skoletræt. Jeg er bare kommet i tvivl om det er det rigtige at gå på efterskole i 9. Klasse. Der er mange der siger at det er stressende at gå på efterskole i 9. Jeg er ikke i tvivl om hvor vidt jeg vil gå på efterskole eller ej. Men det er lektie-delen. Jeg skal trods alt bruge min eksamen til noget.
Min spørgsmål er om du syntes det er en god ide at tage på efterskole i 9. Klasse, hvorvidt man kan få nået lektiedelen og alligevel have et fantastisk år?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Hvor er det sejt, at du selv har sagt stop og nu er klar til at åbne et nyt kapitel i dit liv. Hvis man er træt af sine lærere og skoletræt på samme tid, så er det på tide at prøve noget nyt. Det gør du ved at tage på efterskole i 9 klasse – stor respekt for det.
Du skal følge dit hjerte og gøre hvad DU har lyst til. Jeg er sikker på, at du sagtens kan få et fantastisk år på efterskole i 9 klasse samtidig med, at du også får en god eksamen.
Når du starter på efterskole får du en kontaktlærer. En god ide ville være, at fortælle denne person om dine bekymringer. Så kan I sammen få snakket om hvordan du bedst muligt får lavet dine lektie, får et fantastisk år samt får en god eksamen. Jeg tænker også, at du kan ringe til din efterskole allerede nu, og få en snak om hvordan det er at gå på efterskole i 9 klasse.
Jeg ønsker dig en fantastisk efterskoletid.
Tak fordi du skrev til os.
Venlig hilsen børnetelefonens brevkasse
Efterskole Hvordan får man nye venner?
Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?
Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.
Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?
Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen