Brev
Efterskole eller ej?
Hej børnetelefonen,
sagen er den at jeg går i en klasse jeg ikke bryder mig om og jeg har overvejet at flytte skole i mange år.
Jeg besluttede så sammen med mine forældre at tage på efterskole i 9. klasse.
Problemet er at jeg virkelig ikke bryder mig om at sove sammen med andre. Jeg gør det stadig med mine veninder, men så ligger jeg i flere timer og kan ikke sove. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg får hjertebanken og en urolig følelse af rastløshed.
Derfor tænker jeg om jeg overhovedet burde tage på efterskole. Jeg vil mega gerne for vi har fundet en rigtig god en og jeg har glædet mig sygt meget.
Men det vil betyde at jeg skal have en roomie jeg skal sove med og det kommer helt sikkert til at blive et problem.
Jeg er normalt ret udadvendt men jeg har helt klart også behov for at være alene og det bliver jo også vildt svært.
Jeg vil jo mega gerne på efterskole men jeg har ikke lyst til at få hjertebanken hver aften..
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Det er altid naturligt, at man er lidt utryg for når der skal ske noget nyt i fremtiden, som man om lidt skal springe ud i.
Den følelse tror jeg, at rigtig mange andre, der også skal på efterskole, kan genkende.
Men jeg tror også, at rigtig mange af dem, der allerede har været afsted, har haft et skoleår, de aldrig ville have undværet en eneste dag af. De har fået masser nye venner - flere af dem for livet. De har haft en fantastisk fællesskabsoplevelse. Og de er gået igennem en kæmpe personlig udvikling, der giver dem et boost videre ud i livet. Derfor er det rigtig sejt af dig, at du skriver herind i stedet for at give op på forhånd. Jeg er overbevist om, at du også kan få et fantastisk år på efterskole - og vil gerne give dig nogle idéer til, hvordan du kan gøre.
Du nævner i brevet, at du også har et behov for at være alene. Det er helt forståeligt. Vi har alle i større eller mindre grad et behov for også at være os selv. Så det er også et behov de andre på efterskolen har - også din kommende roomie.
Derfor er jeg sikker på, at der også vil blive mulighed for at være alene på nogle tidspunkter i løbet af dagen. Måske kan du lide at læse bøger? Så kan man faktisk godt øve sig op i at kunne sidde, hvor der også er andre og "være sig selv" mens man læser i en bog.
Eller måske kunne du gå en god tur, hvis du mere er til det? I løbet af dagen findes der flere muligheder for at kunne være sig selv. Og da det er noget, alle har brug for, vil det ikke være mærkeligt eller asocialt.
Du skriver også, at du har svært ved at sove sammen med andre, og at du kan være lang tid om at falde i søvn, når du sover med veninder. Når man skal sove, er det vigtigt, at man kan slappe af. Jeg tror, at det gør det sværere for dig selv, hvis du vælger at prøve at skjule, at du har svært ved at sove med andre. Måske ville det hjælpe, hvis du sagde til din roomie, at du havde lidt svært ved at sove sammen med andre?
På den måde vidste hun det, og så var det ikke længere noget, du skulle prøve at skjule. Og måske ville det vise sig, at hun også havde det på samme måde? Eller endnu bedre: Måske havde hun engang haft det samme måde - og kunne fortælle dig, hvad der havde hjulpet hende?
Du kunne måske også prøve at aflede dig selv omkring sengetid? Fx ved at lytte til noget god musik i høretelefoner, når du går i seng? Eller måske vil du opdage, at din roomie har en sej form for humor - og måske vil du derfor ende med at være glad for at sove sammen med hende, da det er enormt sjovt lige at snakke med hende hver aften inden I falder i søvn?
Du kan også tale med efterskolen om din bekymring. De har helt sikkert haft andre elever, der har haft det som dig. Og måske kan I finde en løsning? Det kunne fx være, at I aftaler, at du prøver det af - men hvis det bliver for svært for dig, så kan du få eneværelse. Det tilbyder nogle efterskoler
Jeg tror, at du sagtens kan få et fantastisk år på den efterskole, som du har glædet dig til at starte på. Og jeg håber, jeg har givet dig nogle idéer, du har fået lyst til at afprøve. Hvis du har brug for at snakke, er du altid rigtig velkommen til at skrive eller ringe til os på 116 111. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover og et dejligt år på efterskolen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen