Efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på efterskole

Godt du skriver, det kan godt føles rigtig ensomt at starte på efterskole. Som du skriver, har du tænkt over, at det ikke går at droppe ud. Men  jeg forstår godt, hvis du har brug for nogen at tale med om, hvad du kan gøre.

Det tager tid og masser af energi at starte et nyt sted. Det er mange nye mennesker du skal lære at kende, både elever og lærerne. Det tager tid, at finde ud af, hvem man kan lide og har det godt sammen med. Hvem man føler sig tryg sammen med og har tillid til. Det gælder både i forhold til venner og lærerne.

Jeg gætter på, at mange af de andre på din efterskole også oplever nogle af de samme følelser og kan have nogle af de samme oplevelser, som du beskriver så godt i dit brev. At starte på efterskole er en  helt ny situation at stå i. Når noget er nyt og ukendt, kan det godt føles utrygt og usikkert. Det er helt almindeligt.

Det er godt, at høre at du prøver at tale med de andre, selvom du oplever, at de ikke er så åbne. Men måske virker de lukkede, fordi de også kan være usikre på det nye og ukendte. For mange er det en stor udfordring at komme væk hjemmefra det kendte og trygge med familie og venner. Og det tager tid at lære alt og alle de nye at kende.

Jeg kan godt forstå, at præsentationer og aktiviteter i profilfag er svært og kan gøre dig nervøs.  Når man ikke rigtig kender de andre endnu, kan usikkerheden godt give bekymring, uro og opleves som angst.  Det  er reaktioner mange kan opleve på nye udfordringer. Især når man ikke rigtig kender de andre endnu, men det er jo også en måde at lære dem lidt mere at kende på. Mon du forstår hvad jeg mener?

Lærere på efterskoler kender rigtig meget til, at man kan føle sig ensom, og at det kan være svært at finde nogen man passer sammen med. Er det mon noget du kan tale med din kontaktlærer om? Det  hjælper nogle gange at få lettet følelserne og tankerne. Måske kan du og din kontaktlærer tale om nogle idéer og forslag til nogle hyggelige aktiviteter sammen med nogle af de andre elever.

Det kan måske også være en hjælp, at I kan aftale at snakke sammen engang i mellem, om hvordan du går og har det. Hvis ikke du har lyst til at tale med din  kontaktlærer, er der måske en anden lærer, du kan tale med? Faktisk er det lærernes pligt at sikre at alle børn har det godt sammen i skolen. Så hvis du snakker med en lærer om din situation, skal de hjælpe med, at I alle bliver en del af et fællesskab og at ingen føler sig ensomme og udenfor. Mon du har mod på at snakke med en lærer om det?

Selvom man er på efterskole,  er der fortsat brug for at ens forældre støtter én. Måske kunne du fortælle dem, at du ikke rigtig føler dig tilpas? Det kunne jo også være at dine forældre har nogle idéer til, hvad der hjælper til, at du bedre kan trives på efterskolen. Selvom du er på efterskole, er det stadig dine forældres ansvar at passe på dig og sørge for at du har det godt.

Jeg håber, at du vil kunne tale med dine forældre om, hvordan du går og har det. Også selvom du kan være nervøs for det. Mange kender til følelsen af ikke at ville gøre ens forældre kede af det eller bekymrede. Mon det er noget du kan genkende? Ellers kan det være, at der er en anden voksen eller ven du kender rigtig godt, du kan dele de tanker du tumler med?

Du  er god til at beskrive dine oplevelser af at være startet på efterskole. Der er mange andre der kan nikke genkendende til dem. Jeg håber, at du finder modet til at dele dem med en anden, du har tillid til.

Du er altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111 for at tale videre om det.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job