Brev
Efterskole
Hej jeg er en pige på femten år.
Jeg vil super gerne på efterskole, Men hverken mig eller mine forældre har råd til det.
Jeg har altid haft lidt problemer med det sociale. Jeg kan godt have svært ved at være sammen med folk på min egen alder. Jeg har også haft andre problemer som jeg ikke vil uddybe, hvor jeg har gået i headspace.
Har rigtig mange gange fåde af vide af både folk fra headspace og lærere på min nuvæ rende skole at de tror det kunne være godt for mig at komme på efterskole.
Min veninde som har været på efterskole har fortalt at det har hjulpet hende rigtig meget at komme på efterskole.
Jeg ved at man kan søge om støtte, men jeg er ikke sikker på om jeg ville kunne få det.
Hvad skal jeg gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, du gerne vil på efterskole, når nu der er så mange der siger; at det vil være godt for dig.
Først vil jeg lige sige, at alle familier får tilskud til at betale et efterskoleophold. Tilskuddet beregnes ud fra familiens indkomst to år tilbage i tiden. Hvis der er sket ændringer i indskomst efter – det kan fx være at man er blevet arbejdsløs, sygdom eller har skiftet job, hvor lønnen er lavere. Inde på efterskolerne.dk kan man finde den efterskole, man kunne tænke sig, og dine forældre kan taste deres indkomst ind, så kan I se hvilket beløb, I skal betale.
Hvis ikke familien har råd til en efterskole plads, kan man søge hjælp i kommunen og hos efterskoleforeningen. De kan måske hjælpe dig og din familien med at søge økonomisk støtte til efterskole opholdet og måske kan I sammen finde frem til hvilken efterskole der vil være en god efterskole for dig. Det kan i også læse på efterskolernes hjemmeside, under optagelse og pris – særlige muligheder for økonomisk støtte.
Du skriver at dine lærere og folkene fra Headspace siger at det vil være rigtig godt for dig at komme på efterskole. Og forhåbentlig bliver det også rigtig godt for dig at komme på efterskole.  Men det er også nogen, som finder ud af, at det ikke lige er noget for dem..
Jeg tænker, at det er vigtigt at forberede sig godt og vælge en skole, hvor aktiviteterne handler om noget man syntes er interessant. En skole som passer til dig og på den måde er der også størst mulighed for, at du finder venner på skolen, der har samme interesser som dig. Der er jo mulighed for at komme på besøg og se efterskolen an. Inden længe er der Efterskolernes dag, hvor man kan komme på besøg og få mere at vide. Det kunne være godt, hvis I kunne besøge efterskoler, der kunne være noget for dig. Tænker du, at det ville være muligt for jer?
For at få så god en start på et efterskole ophold som muligt, tænker jeg, at det måske vil være en idé at tage en snak med Headspace igen, og lægge en plan for; hvordan du får den bedst mulige start på skolen. Det kan også være, at du/I kan få rådgivning af den efterskolen, du skal på. Hvad tænker du om den ide?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen