Brev
Efterskole
Hejsa brevkasse
Jeg er en pige som lige er fyldt 15 og går i 8 klasse, mit aller højeste ønske var og komme på efterskole da jeg ikke har det godt i min klasse. Jeg har på ingen måde kontakt med min far, min mor har søgt inskud men beløbet vi skal betale med inskud har hun stadig ikke gøre håber i kan hjælpe
Hilsen den triste pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år.
Tak for dit brev. Jeg synes det er et rigtig godt ønske du har om at komme på efterskole!
Man kan gå på efterskole i 8, 9 og 10 klasse, så du kan nå det endnu, hvis det hele falder på plads.
Som du skriver, kan din mor søge om støtte fra det offentlige til at betale for dit efterskoleophold. Det beregner man efter husstandens indkomst, altså hvor meget din mor tjener. Men det er også forskelligt hvad efterskolerne koster, så det kan være i kan finde en der ikke er så dyr? Inde på www.efterskole.dk kan I se, hvad det koster og hvor meget I kan få i tilskud. Hvis der allerede er en efterskole, du gerne vil på, kan I taste tallene ind og se hvor meget det kommer til at koste.
På selve efterskolen kan man også søge om særlig tilskud, måske står der mere om det på efterskolens hjemmeside ellers kan man ringe til skolen og høre mere om det.
Herudover er der lidt forskellige muligheder for at få yderligere støtte, og jeg har fundet et link hvor der er samlet en masse om økonomisk støtte til efterskoleophold, og link til muligheder for at få individuel støtte eller et stipendiat:
https://moedrehjaelpen.dk/holdepunkt/viden-og-raad/efterskole-stoette-raadgivning/
Hvis det er svært for dig og din mor at finde ud af, kan det være at din lærer eller socialrådgiver kan hjælpe dig med at undersøge dine mulighederne for at komme afsted, og for at din mor kan få tilskud, så det bliver muligt for hende at betale?
Jeg håber for dig at du kommer afsted et år.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.