Efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Selvom det måske ikke virker sådan, tror jeg, at mange unge oplever at føle sig alene til at begynde med, når de starter på en efterskole. Man føler altid at andre har det meget sjovere end en selv, har nemmere ved at få venner osv., mens man selv er udenfor og ikke føler andre interesserer sig for en. Derfor kan jeg næsten garantere dig for, at der er andre på efterskolen, der har det præcis som dig. Hvis det ikke er dem i dit hus, så findes de i andre huse på efterskolen og venter bare, ligesom dig, på at få en ven eller veninde, som de kan have det godt sammen med.

Derfor er mit råd til dig at holde ud. Selvom det ikke føles sådan, er det ikke særlig lang tid, du har været på efterskolen så prøv at holde ud lidt endnu. Derudover tænker jeg, at der skal ske noget nyt for at du kommer ud og taler med andre end dem i dit hus. Måske er der noget sport eller andre fritidsinteresser man kan melde sig til og som giver dig mulighed for at møde andre på efterskolen? Det kan også være, at der er ved at blive etableret nogle råd eller grupper, som skal arrangere fester på skolen eller andre aktiviteter. Det er formentlig ikke det, som du har allermest lyst til lige nu, men det er meget vigtigt, at du alligevel kommer afsted. Det værste du kan gøre i din situation er nemlig at sidde alene på dit værelse for så giver du heller ikke andre en chance for at møde dig.

Du har også muligheden for at tale med den kontaktvoksen, som du har på efterskolen. Det er helt ok at spørge om en snak og så fortælle de ting, som du har fortalt mig. Den voksne kan sikkert komme med nogle råd til, hvordan du kan komme ind i nogle fællesskaber.

Jeg kan læse du også ind imellem elsker at være der og så gerne vil blive der. Det er svært at starte et nyt sted med nye mennesker, men giv det en chance og udse dig et par stykker, som du kan hænge lidt ud med eller ved siden af. Hvis du bor på værelse med en eller flere, kan du måske finde modet til at fortælle, du føler dig lidt ensom og synes det er svært at danne venskaber og om du måske de næste par dage kan følges lidt med dem eller en af dem, så du ad den vej kan komme ind i en vennegruppe. Det er helt ok at vise man er lidt ked af det og gerne vil have lidt hjælp, det kan vi alle have brug for ind imellem.

Jeg håber, at svaret kan hjælpe dig lidt videre og ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du ringer anonymt. Du kan også altid skrive til vores chat eller SMS.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job