Brev
Efterskole
Kære Børnetelefon
Jeg er en helt normal pige på 15.
De sidste to år har jeg kendt en dreng som jeg hen af vejen har fået et meget stærkt bånd til. Det skal lige siges at ham drengen er et halvandet år ældre end mig, men fordi jeg er moden af min alder, så passer vi på den måde sammen. Hvis man kan kalde det det.
Drengen og jeg har været kærester i lidt over et halvt år, og har gået på samme skole. I begge de to år har vi snakket sammen hver dag nonstop.
Snart er det præcis et år siden at han slog op med mig, og jeg har siden den dag gået og håbet på at han ville “komme tilbage”, eller whatever. Efter vi slog op har vi lavet en del intime ting….
Som mange af mine tætte veninder siger tænker du sikkert nok at han udnytter mig og blabla. Men fordi jeg selv har bildt mig ind at jeg også synes det er bedst at vi bare er “venner”, mener jeg ikke at det er udnyttelse. Det med at det er bedst sådan er ikke kun noget jeg bilder mig ind.
Han har gennem tiden behandlet mig dårligt og sagt nogle ting der har såret mig dybt, netop fordi han betyder så meget for mig. Der har også virkelig været en usikkerhed i vores forhold (da vi var kærester), fordi han havde nogle perioder hvor han simpelhen mistede sine følelser for mig. Det var sindsygt hårdt for mig psykisk ikke at vide om jeg var “købt eller solgt”…
Fyren jeg snakker om er meget energisk og iøjenfaldende, men jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal forvente af vores “forhold” det næste års tid, da han tager på efterskole. Kysser ham med andre? Har han sex med andre? Glemmer han mig?
Jeg har jo i princippet ingen ret til at sige at han ikke “må” noget af det, og det gør mig sygt utryk og bange.
Jeg er et menneske der har utroligt svært ved at give slip på dem jeg elsker, og har i lang tid undgået at blive nød til det.
Jeg kunne næsten græde ved tanken om at han kysser en anden.
Jeg har virkelig brug for hjælp….
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt at du har valgt at skrive dette brev, for jeg tror, at der er mange andre som kan nikke genkende til det som du beskriver i dit brev.
At have følelser for en person hvor det ikke er gengældt på samme måde, er noget de fleste mennesker kommer til at opleve en eller flere gange i løbet af deres liv.
Det kan gøre rigtig ondt inden i og man kan føle sig fravalgt og svigtet – i en periode. For nogle tager det lang tid og for andre kortere tid, men man kommer igennem det igen. Og forhåbentlig er man blevet klogere på sig selv i den proces.
Man kan ikke tvinge nogle til at elske en, selv om det kunne være ønskværdigt. Så bliver man nødt til at accepterer at følelserne ikke er gengældt og man må prøve at fokusere på andre ting, som giver livet mening og værdi.
Med det du beskriver om måden han har behandlet dig på og de tvivlsomme tanker han har haft om jeres forhold, så tænker jeg faktisk, at det er godt for jer begge, at han tager på efterskole.
Du skal ikke stoppe dit liv fordi han rejser væk i en periode – han slog op med dig og hvad han laver på efterskolen, har du ikke indflydelse på.
Det du har indflydelse på, er hvordan du lever dit eget liv. Selv om tanken om at han lige nu skal være langt væk, så kan afstanden og pausen også bruges til noget positivt. Du får tid og ro til at finde dig selv igen – hvad der er vigtigt for dig og hvad der gør dig glad.
Det kan være, du kan lide at gå i biografen, være sammen med dine veninder, læse, tegne, gå til koncert….hold fokus på det og hold fast i dig selv.
Måske har du nogle veninder, som kan være godt at snakke med om de tanker og følelser du har. Det kan være rart at have nogle at dele det med.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
Varme hilsner fra
BørneTelefonen