Brev
Efterskole
Hej bb
Jeg er en pige på 14 år og går i ottende klasse
Jeg vil virkelig virkelig gerne på efterskole,
der er mange grunde til at jeg vil på efterskole
for det første jeg føler at jeg er ensom
altså jeg har venner, fra min klasse men alle og jeg mener alle har rigtig mange venner udenfor skolen og jeg føler mig som taber når jeg hver dag sidder hjemme og laver ingen ting imens mine klasse kammerater hænger ud med en hel masse folk.
For det tredje har jeg den drøm om at få venner på efterskolen og at de ikke dømmer pga min store næse, hvad for noget tøj jeg går i og min krop
for det tredje så klarede jeg det forfædligt i skolen
vi er begyndt at få kareter og min højeste kareter er 4.
Jeg tror man rykker gennemsnittet rigtig meget på efterskolen (altså på en god måde)
Men ulemmempen er at jeg vi nok ikke har råd til at jeg kan komme på efterskole og jeg har sagt til dem fra min klasse at jeg tager på efterskole i 9 og at det er 100 sikkert
nu sider jeg her og tænker over om efterskole mon er alle de penge hver da jeg har hørt man falder i snit
Undskyld for alle mine stavefejl og grammatiskefejl
Håber alt gav mening
Kh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor er det godt, at du har gjort dig så mange overvejelser omkring at skulle på efterskole! Det virker som en masse fornuftige tanker og jeg tænker, at du egentlig virker ret indstillet på, at skulle afsted, hvis det kan lade sig gøre økonomisk og du er sikker på, at fagligheden er i orden? Det er muligt at få økonomisk støtte. Faktisk får alle økonomisk støtte ud fra hvor mange penge dine forældre tjener.
På https://www.efterskole.dk/ kan du finde en efterskole, der passer til dig og sammen med dine forældre finde ud af, hvad det kommer til at koste. Det kan I gøre ved, at dine forældre taster deres samlede løn ind for et helt år, på prisbergning, så beregner hjemmesiden, hvad det kommer til at koste på den efterskole, som I har valgt på siden.
Samtidig kan man også søge om frisplads eller støtte tilskud på efterskolen. Dine forældre kan også spørge og søge i jeres kommune om, den vil støtte økonomisk, så du kan komme på efterskole.
Der er altså nogle måder, hvor det kan være muligt at få økonomisk støtte. - Måske kan du snakke med dine forældre om det?
Du fortæller ikke om du har fortalt dine forældre om dine tanker, men det synes jeg helt sikkert du skal! De vil helt sikkert også kunne komme med input og hjælpe dig med at komme lidt videre med at finde ud af, om I så selv kan skaffe pengene eller vil undersøge, om man kan få en særlig støtte.
Derudover vil jeg anbefale dig at tale med din klasselærer eller en lærer som kender dig rigtig godt! Han eller hun vil helt sikkert have en anbefaling om det kan være godt for dig at komme på efterskole eller ej – både i forbindelse med det sociale og det faglige.
Du skriver, at du allerede har fortalt dine klassekammerater, at du skal på efterskole, men hvis du ikke kommer afsted, så er det nok en god idé at fortælle, at det alligevel ikke blev til noget. Sådan er det jo også en gang i mellem.  Men jeg håber, at i finder ud af noget med efterkskole. Jeg synes ikke, du skal tænke så meget over, hvad de tænker eller ikke tænker. Man kommer altid længst med at gøre, hvad der føles rigtigt for en i stedet for at tænke over, hvad alle andre tænker.
Jeg håber du har lidt at gå videre med! Det er store overvejelser og noget der kan være svært at finde en løsning på alene så tøv ikke med at inddrage andre i beslutningsprocessen – eventuelt også unge eller voksne som selv har prøvet kræfter med efterskolelivet og kan fortælle om deres erfaringer eller som går med de samme overvejelser. Det ved jeg, at der er mange andre unge, der gør så mon ikke du kender en eller to, som du ikke har tænkt på og som du kan dele dine overvejelser med. Husk der er også efterskolernes dag, hvor man kan komme ud og se - og ellers kan man ringe til en efterskole og spørge om man kan komme på besøg.
Jeg håber, at du har fået lidt mere klarhed over, hvordan du skal gribe situationen an.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen