Efterskole

Hej Børnetelefonen.

Jeg er en pige på 16 år.

Jeg går på en super god efterskole, og jeg har egentligt også en del gode venner. Men jeg føler mig bare ofte alene, og meget stresset. Mange af de timer vi har føler og er alle andre bare meget bedre end mig. Jeg har ofte ikke lyst til at gå der. Jeg savner mine forældre rigtig meget, og venter tit bare på det skal blive fredag, og gider ikke derop igen, når det bliver Søndag.

Selvom vi ikke rigtig har nogle lektier for, og jeg klarer mig godt i fagene, får jeg præstationsangst af ingenting. Selv det at skulle sige “ja”, når læreren råber dit navn op, giver mig svedige håndflader.

I idræt kan jeg ikke finde ud af noget, og jeg kan mærke folk bliver irriterede på mig (sådan er det også i nogle andre fag).

Jeg håber virkelig på, at i kan hjælpe mig, fordi jeg gider på en måde heller ikke få det nederlag at stoppe… Men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..

Mange hilsener en MEGET fra en forvirret og knap så livsglad pige.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.
Det lyder som om, at det ikke er særligt sjovt at være dig i de ting, du fortæller om.
Det du beskriver med at føle dig ensom og at alle andre er bedre til fagene end dig, er noget jeg kan genkende fra mange andre børn og unge. Så først og fremmest vil jeg fortælle dig, at du bestemt ikke er alene om de tanker og følelser.

Faktisk kan jeg huske, at jeg engang læste om en kendt dansk sangerinde, der sagde, at en efterskole er det sted, man kan føle sig allermest ensom. Når det så er sagt, så er det selvfølgelig ikke okay, at du skal have det sådan.

Jeg tænker på, om dine forældre ved at du har det sådan? Eller er det noget du vil kunne snakke med dem om? Det kan også være en super god idé at du snakker med din lærer - kontaktlærer om det. Mange steder har man en kontaktlærer (og gruppe), som er den, der skal sørge for at man har det godt på efterskolen. De fleste efterskolelærere har haft elever, som netop går med nogle af de samme tanker som dig. Jeg er sikker på, at der er mange andre på efterskolen, der også har det som dig. Det kunne åbne op for en god snak om præstationer, pres, stress og om at føle sig ensom, som rigtig mange elever føler. Også selvom det også er meget hyggeligt at være på efterskole.

Jeg tænker også på, om det med at føle at alle andre kan en masse mere end dig, er en følelse du før har haft? Hvordan var det mon i folkeskolen?
Jeg tror i hvert fald at det er vigtigt, at du lige får snakket med nogen om det. Du skrev jo herind, hvilket jo er ret stort, så jeg er sikker på, at du også kan få en god snak med dine forældre og din lærer - måske skrive det til dem?

Du er altid velkommen på BørneTelefonen 116111

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job