Brev
Efterskole
Hej BT
Jeg skal starte på efterskole efter sommerferien. Jeg er virkelig nervøs. Jeg har næsten ikke nogen venner, og jeg flytter væk fra min bedste veninde. Hun er virkelig ked af det over det. Fordi jeg skal flytte er at min lillesøster har autisme. Jeg orker ingenting (skole, hende osv.) Og jeg er også mega lydfølsom
Jeg får nemt hjemve og angst om aftenen. Er der en (kvindelig) lærer døgnet rundt? Også om natten? Hvordan bliver jeg venner med de andre og min roomie? Jeg er mega genert + har næsten ikke nogen venner. Kan jeg få særlige behov fordi jeg har det dårligt for tiden? Efterskolen ligger 30 minutter fra hvor jeg bor. Jeg kommer til at savne min mor, far, 2 lillesøstre og min kat. Han er mit et og alt❤️
Kan mine forældre komme hvis det haster?
Pls hjælp mig❤️
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære BT.
Mange tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du har skrevet til os på BørneTelefonen med dine tanker.
Du skriver, at du skal starte på efterskole og at du er nervøs over det. Jeg vil starte med at fortælle dig, at vi hører det, fra rigtig mange unge mennesker, inden de skal på efterskole. Alle vi hører fra er nervøse og spændte. Jeg skriver det, så du ved, at det altså er en helt almindelig følelse, som du har.
Efterskolerne ved godt, at det er sådan de nye elever har det. De har jo prøvet det mange gange, og de ved, hvordan de skal få nervøsiteten til at gå over. De ved også at alle elever skal hjælpes forskelligt, så de skal nok kunne støtte dig, når du får angst og hjemve.
Det er forskelligt fra den ene efterskole til den anden, om der altid er en kvindelig lærer, men der er altid en god og omsorgsfuld lærer på vagt både aften og nat. Ellers arbejder de ikke på en efterskole, hvis de ikke er søde og omsorgsfulde.
Dine lærere på efterskolen ved også, hvor vigtigt det er, at alle få nogle gode venskaber og relationer, mens de går på efterskolen. Derfor vil de især i den første tid bruge rigtig mange timer på, at I alle skal lære hinanden at kende. Selvom man er genert som dig, så har de en masse ideer til, hvordan man alligevel kan komme til at snakke. Et efterskoleophold handler jo en del om det sociale, så din lærere vil aldrig tillade at en eller flere elever er udenfor.
Jeg har fx hørt om, at man sammen med sin roomie får en liste med spørgsmål, som man skal stille hinanden. På den måde bliver man “tvunget” til at tale sammen, og man lærer rigtig meget om hinanden.
Selvfølgelig kommer du til at savne din familie og din dejlige kat. Det er helt naturligt, og du skal vide, at sådan har de allerfleste andre det også, når de starter op på efterskolen. Efterhånden som I lærer hinanden at kende og blive trygge ved jeres lærere, så bliver det mindre og mindre. Men indtil da, så skal dine lærere nok gøre deres bedste for at støtte dig.
På en efterskole har man en såkaldt kontaktlærer. Det er lidt som en ekstra mor eller far, når man går der. De kender én særlig godt, og du kan tale med ham eller hende om dét, der er svært for dig – fx din hjemve og din angst.
Jeg tænker på, om du kan få din mor eller far til at ringe til din efterskole og spørge, om du kan få lov at mødes med din kontaktlærer på et tidspunkt inden ferien. Så kan du se hende eller ham og fortælle om det, der er svært for dig. Det er ikke en mulighed på alle efterskoler – men man kunne jo prøve?
Efterskolen kan også tage nogle særlige hensyn til dig, hvis det bliver nødvendigt, men de vil nok godt lære dig lidt at kende først.
De forskellige efterskoler har forskellige regler mht. dine forældre. Men hvis de vurderer, at du virkelig har brug for dem eller fx bliver syg, så må de altid komme.
Du skriver, at du er meget lydfølsom. Måske kan du spørge dine forældre, om de vil købe et par hovedtelefoner til dig, som reducerer støj. De kan måske være gode for dig at have på, når du har brug for at hvile dit hoved lidt på efterskolen. Hvad tænker du mon om det?
Du viser, at du er både modig og moden i dit brev til os. Derfor tror jeg også på, at det vil blive rigtig godt for dig på efterskolen, når du lige lærer det hele at kende.
Jeg håber, at du føler dig hjulpet, ellers skriver du bare igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen