Efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er det godt, at du skriver herind og deler dine tanker.

Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig hårdt at gå på efterskole. Når man går på efterskole, så har man en helt anden hverdag end den man kender hjemmefra. Der sker en masse ting, og der er en masse mennesker, som man hele tiden skal forholde sig til.

Først har jeg lyst til at sige, at jeg synes du er helt vildt sejt. Det kræver et stort mod at starte på en efterskole. Før du startede, så har du måske hørt en masse gode historier fra folk, som har været rigtig glade for at gå på efterskole? Når man hører de historier, så kan man nemt komme til at tænke, at det er ”peace of cake” at gå på efterskole.

Men sådan er det ikke altid. Det kan nogle gange godt være svært og hårdt. Og det er helt normalt at have det sådan. Nogle dage er gode, mens andre dage er knap så gode. Faktisk tror jeg slet ikke, at du er ene om at have det sådan. Jeg kan forestille mig, at der er andre på din efterskole, som også synes det kan være hårdt engang imellem.

Når du skriver, at du nogle gange har det godt på efterskolen, hvad får dig mon så til at føle sådan? Er det når du laver noget bestemt, at det er godt? Er det når du er sammen med nogle bestemte? Jeg tænker nemlig, at det kan hjælpe dig, hvis du bliver opmærksom på, hvornår det er godt at gå på efterskole. Når du ved det, så kan du måske gøre de ting, som gør dig glad, noget oftere.

Det er tydeligt for mig, at der også er noget, som er rigtig svært på efterskolen. Du ved ikke altid hvad du skal sige, du er bange for hvad folk synes om dig, og du bruger rigtig meget energi på at ”være på”. Jeg kan sagtens forstå, at alle de tanker og følelser kan gøre, at det er rigtig hårdt og svært at være på efterskolen.

Du skriver, at du ikke har DEN veninde du altid kan snakke med eller DEN gruppe, som du altid kan være sammen med. Jeg kan godt forstå, at det er svært at have det sådan. Jeg ved fra andre, at man kan føle sådan, fordi man tænker, at alle andre har DEN veninde eller DEN gruppe. Men måske er der andre som dig, som heller ikke føler det.

Jeg tænker også, om der alligevel er en veninde på skolen, som du synes er rigtig sød, og som du gerne vil snakke mere med? Du kan måske spørge hende, om I skal gå en tur sammen, mødes efter den sidste time eller følges til en aktivitet sammen. Det kan være, at I bare skal starte med at snakke mere sammen om hverdags-ting. Men det kan også være, at du har mod på at åbne mere op og fortælle hende, at du faktisk synes det kan være svært at gå på efterskole.

Den veninde du vælger at snakke med behøver ikke nødvendigvis er være DEN veninde, som du altid skal snakke mest med. For måske behøver du ikke kun at have den ene, som du kan snakke med alt om. Men det kan være rart at føle, at der er én, som ved lidt om hvordan du har det.

Tror du, at der er en veninde på efterskolen, som du kan åbne lidt mere op overfor?

Du skriver, at du allerede har snakket med dine forældre og din kontaktlærer. De har sagt, at du ikke skal overtænke tingene. Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig svært. Man styrer jo ikke selv, hvilke tanker man får. Og når man får en tanke, så bestemmer man ikke selv, om man kan give slip på den igen. Giver det mening for dig, når jeg skriver sådan?

Jeg tænker, at det måske kan være en hjælp for dig at blive ved med at snakke med dine forældre og din kontaktlærer om det. Måske kan din kontaktlære hjælpe dig til, hvad du f.eks. kan gøre, for at din roomie og dig skal få det bedre sammen. Din kontaktlærer er på skolen og kan følge lidt med i, hvordan du har det i hverdagen. Måske kan han/hun komme med konkrete forslag til, hvad du kan gøre i bestemte situationer.

Du kan sige til ham/hende, at du stadig synes det kan være svært at gå på efterskole. Og at du bruger rigtig meget energi på at være på efterskolen. Du kan sige, at du har brug for hjælp i hverdagen til, hvad du kan gøre. Måske kan I sammen lægge en slags plan for, hvad du kan gøre. Hvad tænker du om det?

BørneTelefonen har en side, hvor du kan læse andre unges breve og se film om at have det svært på efterskolen. Der er nemlig mange, der har det som du har det. Du kan finde siden HER.

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen.

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job