Brev
Brug for hjælp til at få venner
Hej.
om 2-3 år skal jeg på efterskole det bliver mega fedt men jeg har svært ved at sige noget til folk, det kan være alt ting, jeg er mega genert vis jeg vil snakke med folk, det kan jeg bare ikke, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at jeg kan prøve at komme igennem muren og snakke med folk, bare de små ting, og samtaler, jeg ved ikke hvordan jeg starter en samtale. Jeg håber du kan hjælpe mig så jeg kan blive klar til at komme på efterskole.
Hilsen Dreng på 14 år
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Hvor er det cool at du skriver herind, med de udfordringer som du oplever. Fedt at du tager ansvar for dine mål omkring dit efterskoleophold, især fordi der er et par år endnu.
Det vil jeg gerne kigge på sammen med dig.
Jeg ved at der er rigtig mange andre unge, som har det lige som dig. Som har svært ved at snakke med andre, især nye mennesker.
Det kan der være mange forskellige grunde til, og derfor forskellige muligheder til at arbejde med det.
Du fortæller at du er genert, derfor tænker jeg at en god måde at arbejde med det på, er at øve sig.
Øve sig på at få åbnet munden, men også øvet sig på hvad man kan sige, og hvad man kan svare.
Jeg forestiller mig at du går i skole, med kammerater som du har kendt i flere år. Derfor kunne de være perfekte at øve dig på, til at starte med.
Læg gerne mærke til hvad de andre gør og siger, hvordan åbner de andre for samtalerne, hvad svarer de andre med. Man kalder det også at small talke – altså at tale om ting, som ikke behøver at stikke så dybt (fx film, interesser, vejret, klip set på youtube, serier).
Du kunne starte med at lave en udfordring, hvor du i løbet af dagen skal have kontaktet 1 af dem som du føler det er svært at tale med.
Det kunne være at du starter med bare at smile og sige godmorgen når i møder ind om morgenen.
Så kunne det være et ”Har du haft en god weekend?”. Og på den måde hver dag øge antallet af gange at du prøver at tage kontakt.
Smile og sige godmorgen til dem som du kender, ikke kun 1. Lytte og snakke lidt med i samtalerne. Stille et spørgsmål.
Så efter noget tid, så kunne du øve dig på folk du ikke kender. Det kunne være at sige hej til damen ved busstopstedet, gerne kommenterer vejret. Eller hilse på en mand med en hund, og spørger hvilken race det er.
Det behøver ikke være fordi du interesserer dig for hunden, men for at øve dig. De fleste hundeejere elsker at få søde kommentarer om deres hunde, så det er måske forsøget værd.
Hvis det er svært at holde fast i på egen hånd, ville det så være en mulighed at snakke med dine forældre, så du har nogen som kan støtte dig, og spørger lidt ind til om du nu har fået øvet dig i dag?
Eller nogle andre?
Nogle unge, som føler sig meget generte kan også få hjælp og støtte af en psykolog eller en coach. Men jeg læser ikke dit brev sådan, at det er der du er, men du skal alligevel lige vide at muligheden er der.
Jeg ved også, at stort se alle som skal begynde på noget nyt, er spændte på den første tid – alle er jo nye på en efterskole. Efterskolerne ved godt, at det er svært at være nye, derfor laver de også en masse sociale lege, hvor man lærer hinanden at kende gennem det. Det kan være at bygge noget sammen, konkurrerer mod de andre grupper, sang, bål og andre ting. I det hele taget gør efterskoler meget for at få alle til at have det godt i trygge fællesskaber. Måske er din kommende efterskole på facebook, så du kan følge lidt med i, hvad der sker. Og husk samtidigt at nyde din hverdag nu, og se frem til et år på efterskole med nysgerrighed.
Jeg håber du har mod på at øve dig, så du får det efterskoleophold som du drømmer om.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen