bange for at forlade min normale hverdag

hej jeg er en pige på 15.

og til næste år skal jeg starte på efterskole. jeg har haft det rigtig svært da jeg var yngre og har skiftet skole og jeg har endelig fået det godt. jeg har en kæreste og en masse nye venner jeg har ønsket mig. men her på det sidste har jeg haft det ret svært med tanken om at forlade de her mennesker.

men efterskole er bare en oplevelse for livet, så ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15 år,

Tak for dit brev, hvor du meget fint beskriver din tvivl omkring et efterskoleophold. Jeg synes det er nogle rigtig gode og relevante tanker du har gjort dig, og jeg vil forsøge at hjælpe dig med at besvare dine spørgsmål.

Der er mange årsager til at vælge at tage på efterskole. Nogle vælger det for at få en pause fra folkeskolen, og komme lidt væk hjemmefra. Andre gør det for at få nye/eller flere venner, som de kan dele forskellige oplevelser med, og andre igen gør det for at blive udfordret fagligt, kreativt, sportsligt eller musikalsk – alt efter hvilken type efterskole man vælger.

Mon du har gjort dig nogle tanker om hvilken slags efterskole du gerne vil have et ophold på? Har du nogle interesser, som du bliver glad af at dyrke?

Jeg kan se flere fordele i at vælge at tage på efterskole, men jeg kan også godt forstå, at du har svært ved at “forlade” alt det gode du har hvor du er nu. Det er dejligt for dig, at du har fået en kæreste og mange nye venner. Specielt efter at du tidligere har haft det svært, og endda har skiftet skole. Jeg tænker dog at du stadig kan have dine nye venner og kæreste, selvom du tager på efterskole. Hvad tænker du mon om det? Og hvad siger din kæreste og venner?

Ofte kan et skoleskift, til f.eks en efterskole give ny energi og interesse i at lære nye ting, og meget ofte er det faglige indhold kombineret med en masse spændende valgfag og aktiviteter, som kan være meget lærerigt.
Samtidig er efterskoletiden i en alder, hvor man ofte knytter nogle stærke bånd til de andre elever. Jeg har hørt om mange, som får gode og tætte venskaber, og som du selv beskriver det: “en oplevelse for livet”.

Jeg tænker, om du mon har talt med nogle andre voksne i dit netværk om det? F.eks. din klasselærer eller forældre? De kender dig godt både fagligt og socialt, og jeg forestiller mig at de har en holdning til, hvad der er godt for dig. Jeg synes umiddelbart du skal spørge dem om, hvad de tænker om et ophold for dig på efterskole.

Jeg kender ikke til nogle unge mennesker, som har fortrudt deres ophold på en efterskole. Jeg tænker derfor du med fordel kan arbejde videre med tanken om at tage afsted. En idé kunne være, at du begynder at tage rundt til Åbent hus, som de forskellige efterskoler afholder.

Flere steder kan du endda ringe og spørge om du må komme og se skolen, selvom der ikke er Åbent hus. På den måde kan du måske fornemme om det er et godt sted at være, og om du kan forestille dig at være elev dér? Måske du endda kender til nogle, som har været eller skal på efterskole? De har med stor sandsynlighed haft de samme tanker og spekulationer som dig.

Jeg håber du har fået lidt inspiration i mit svar. Jeg kan godt forstå det er en svær beslutning at tage. Det er godt du spørger om råd. Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvor du kan tale med en af vores dygtige rådgivere, som sidder klar til at hjælpe.

Jeg ønsker dig held og lykke med at træffe den rigtige beslutning.

De bedste hilsner BørneTelefonen.

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job