Adoption

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

At bo et sted man ikke ønsker at være er rigtig hårdt.

Du skriver at det er ubehageligt for dig at bo hjemme hos dine forældre? Jeg kan godt høre, du ikke er glad og ikke har det godt hos din familie.

Hvis du har det dårligt der hjemme, kan du tale med din lærer om det. Din lærer skal hjælpe dig med at tale med kommunen. Det kan måske godt virke lidt svært selv at kontakte.

Du kan også få hjælp af en vosken fra BørneTelefonen. Det hedder en bisidder. En bisidder hjælper dig med at tale med kommunen. Så du kan få hjælp til at få det godt.

Det er nok bedst at du ringer ind til os på  BørneTelefonen 116111. Så kan du fortælle om, hvordan du har det. At du ønsker hjælp til ikke at bo hjemme. Så har vi en voksen bisidder, som kan ringe og tale med dig. I finder sammen ud af, hvad der er bedst at gøre. Det er gratis.

Jeg håber du vil bruge dit mod til at ringe ind til os og fortælle mere, så vi kan hjælpe dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job