1.g eller efterskole

Hej.

Jeg er en dreng på 16 der for nylig er startet i 1.g i gymnasiet.
Lige siden omkring nytår har mine forældre givet mig tilbuddet for at tage på en musikefterskole (jeg går virkelig meget op i musik så det ville være fantastisk), jeg valgte dog at tage direkte til gymnasiet fra 9. klasse. Dette gjorde jeg nok mest fordi at jeg tænkte på mine forældres økonomi og hvordan vi ikke havde så mange penge til rådighed på det tidspunkt.

Min klasse på gymnasiet er ikke de værste, men de minder mig næsten lidt for meget om menneskerne på min gamle skole som jeg ikke havde et godt forhold med.

Lige nu er der 3 ting som jeg går og tvivler om.

Om jeg overhovedet er fagligt klar til gymnasiet.
Om jeg kommer til at kunne klare mig socialt og få gode venner.
Og til sidst om jeg kommer til at fortryde at jeg ikke tog på efterskole.

Lige siden jeg gik hjem fra 1. Skoledag, har det at tage på musikefterskole bare lydt bedre og bedre og det plager mig virkelig at jeg sagde nej.

Jeg overvejer nu at droppe ud af gymnasiet og starte på efterskolen alligevel.

Hvad skal jeg gøre?

-en bekymret dreng

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Jeg forstår godt, at du kan blive i tvivl, om du hellere skulle have valgt gymnasiet. Du har forsøgt at tage hensyn til dine forældre og deres økonomi, men samtidig kredser dine tanker mere og mere om et år på efterskole.

Især fordi der er flere ting ved gymnasiet, du ikke føler dig godt tilpas med  – eller er helt parat til.

Det kan være rigtig svært at vide, hvad der er ” det rigtige valg”. Jeg synes, at du gør dig nogle gode overvejelser.

Du lyder til at være en betænksom og fornuftig fyr, der tænker på andre end dig selv, og vil tage hensyn til din familie. Samtidig vil du gerne klare dig godt både fagligt og socialt. Men dit hjerte banker også for musikken, som du drømmer om at bruge tiden på. Det er muligt på efterskolen. Det lyder som om, at fornuft og følelser taler til dig med to forskellige stemmer – så hvilken skal du lytte mest til?

Jeg vil gerne komme med nogle ideer til hvad du kan gøre.

For det første, så tænker jeg, at når dine forældre tilbyder dig at komme på efterskole, så har de også haft den økonomiske del med i deres overvejelser. Ja det koster mange penge at være på efterskole. Men det er også muligt at få tilskud fra kommunen, så det månedlige beløb bliver mindre. Det afhænger af dine forældres indkomst. Måske de har undersøgt det?

Jeg har hørt folk sige, at et efterskoleår er den bedste gaveforældre give sit barn … Måske dine forældre også har hørt det?

Jeg tænker, at de måske har tilbudt dig et efterskoleophold, fordi de rigtig gerne ville give dig den mulighed! Det kan være at de har fornemmet, at du kunne have brug for et lille pusterum fra den almindelige skole og dine kammerater. Men de har ladet det være op til dig hvad DU ville…

Jeg ved fra andre unge, at det er et svært valg at skulle træffe. Man ved ikke, hvad det indebærer at være på efterskole. Det er nemt at føle sig usikker. Efterskole betyder jo en helt ny hverdag udenfor ens hjem og vante omgivelser. Mon det er sådanne overvejelser du også har haft? Udover det med dine forældres økonomi?

Mange unger er også nervøse for at komme bagud fagligt. Især hvis man ikke fortsætter den lige vej på gymnasiet. Der er også politikere i Danmark der lægger pres på unge om at få en uddannelse hurtigst muligt. Der er mange forventninger i vores samfund. Er det mon også noget, der spiller ind?

Men dét som jeg synes er allervigtigst er DINE tanker og følelser. Det er DIT liv.

Du har forsøgt at gå ned ad gymnasievejen, men allerede fra første dag fyldte tanken om efterskole mere og mere. Jeg synes, at du skal lytte til dig selv, og forsøge at få snakket med nogle om det. Det kan være med til, at du bliver mere sikker, når du skal vælge.

Det kan også være at du har en anden voksen i din familie, du kunne snakke med i første omgang? Jeg ved, at der også er en studievejleder på gymnasiet, som nok vil kunne råde og vejlede dig.  Jeg er ret sikker på, at en studievejleder kender til et dilemma som dit, og har vejledt andre med samme tvivl.

Selvom det er en musik efterskole, vil det samtidig være 10.klasse. Det betyder at der også er almindelige fag, så du har mulighed for at styrke din faglighed til eventuel gymnasiestart næste skole år. Snak gerne med studievejlederen om det også.

Måske tænker du, om du reelt har givet gymnasiet en chance? Men samtidig vil det være godt at tage en hurtig beslutning, i forhold til at få mest muligt ud af et år på efterskole! Lyt til dit hjerte.

Livet har så mange valg, og det er helt ok at ændre et valg, man har truffet. Hvis du har brug for at tale mere med os om valget, kan du ringe på tlf. 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Efterskole Hvordan får man nye venner?

Skal du snart starte på efterskole? Eller går du måske allerede på en?

Efterskole kan være en helt særlig oplevelse, hvor man får nye venner og særlige oplevelser. Det kan også være, at man oplever nye slags udfordringer.

Overvejer du efterskole, har du måske tanker som: Er efterskole det rigtige for mig? Hvordan betaler man for efterskole?  Hvordan får man venner? Hvad gør man ved hjemve? Eller skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg starter på efterskole?

Få gode råd og vejledning til efterskole inde på vores temaside her.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job