Tror jeg har angst og vil gerne have en diagnose,

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit gode brev. Hvor er det godt, at du skriver ind til BørneTelefonen så vi kan hjælpe dig.

Først vil jeg sige, at du er rigtig god til at beskrive dine følelser og tanker. Dit brev giver et utroligt fint og stærkt indblik i, hvordan du har det og hvad du ønsker hjælp til. Hvor er det flot!

Jeg kan godt forstå, at du har det dårligt og er træt af at det ødelægger dit liv, som du skriver. Det er ikke okay at have det som du har det, og det lyder som en rigtig god ide at søge noget mere hjælp til at få det bedre.

Alle børn og unge i Danmark har ret til at være glade og trygge. Og det er de voksnes ansvar. Så når et barn eller en ung har det svært og har brug for hjælp, så skal de have det. Det gælder også dig.

Når jeg læser dit brev, så oplever jeg, at du har kæmpet for at få det bedre i meget langt tid. Du skriver, at du har haft det sådan her i hele dit liv. Du har delt dine følelser med dine forældre, dog uden at føle at de helt forstår dig. Som jeg fornemmer det, så har du forsøgt at acceptere at du “bare overreagerer og at alle har det sådan en gang imellem”, som de siger.

Det er trist, at du ikke føler at dine forældre forstår hvordan du har det. Ved de mon, at du har cuttet og tænker meget på det, og at du føler dig deprimeret?

Kunne det være en ide, at vise dem dit brev og mit svar? Nogle gange er det nemmere at forholde sig til ting gennem et brev fremfor en samtale. Så kan man også bruge brevet som udgangspunkt på en god snak.

Det kan også være, at du kender en anden voksen som du føler dig tryg ved og som du kunne dele dine tanker med? Det kunne være en lærer, en af dine venners forældre, en i din familie?

Hvad tænker du om det?

Mange unge kontakter BørneTelefonen med netop de samme tanker og følelser som du har, og jeg tror at de fleste vil kunne genkende rigtig meget af det du beskriver.

Især følelsen af ikke at blive taget alvorligt af andre når man forklarer, hvordan man har det, fylder hos mange unge.

Det samme gælder oplevelsen af, nærmest at blive i tvivl om hvad man faktisk føler, og at man på en måde mister fornemmelsen af sig selv. Jeg tænker på, om du mon også har det sådan?

Grunden til at jeg spørger er fordi man ofte kan opleve, at når man forsøger at lade som om man har det godt og undertrykker sine egentlige følelser, så får man det faktisk bare endnu værre.

Nogle forsøger at “dulme” det ved at f.eks cutte som du også beskriver. Og så kan der opstå en “ond cirkel”, som kan være rigtig svær at komme ud af.

Måske kan du genkende den følelse?

Du skriver, at du gerne vil have en diagnose for at se om du har angst. Det er noget du skal snakke med din læge om. Lægen kan hjælpe dig med at henvise dig videre, hvis det bliver nødvendigt. Din læge vil også kunne hjælpe dig med en henvisning til en psykolog, hvis du tænker at det kunne være en god ide?

En psykolog vil kunne tale med dig om hvorfor du reagerer som du gør og vil kunne give dig nogle gode redskaber og metoder som du kan bruge i de svære situationer.

Du kan godt tale med din læge uden at dine forældre ved det. Nummeret står på bagsiden af dit gule sundhedskort. Så vil du og lægen sammen finde ud af, hvad der er den bedste løsning for dig. Hvis din læge tænker, at dine forældre skal have besked, så vil han eller hun tale med dig om det først.

På BørneTelefonens hjemmeside ligger der rigtig mange breve og svar som handler om det vi kalder social angst. Med det du beskriver i dit brev, så tænker jeg at det kunne være en hjælp at læse nogle af dem.

Du er altid velkommen til at kontakte Børnetelefonen igen, enten ved at ringe eller skrive til os. Vi sidder klar til at hjælpe dig.

Masser af tanker fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.