Brev
Skizofreni og fremtid
Hej BørneBrevkassen
Står med nogle spørgsmål som i måske kan besvare.
Jeg er en 18 årig pige med en paranoid skizofreni diagnose. Jeg fik den da jeg var 15, og har været i medicinsk behandling lige siden, dog er jeg ikke blevet mere rask (lige så snart jeg er af medicin bliver jeg syg igen).
Er nu begyndt at tænke lidt over hvordan min diagnose kan påvirke min fremtid.
Jeg læste en artikel om en “psykisk syg” mand der var omringet på Sorø af politi fordi de var bange for at han ville skyde om sig,
han har samme diagnose, og tit bliver især skizofreni fremstillet som om vi er helt gale, hvilket overhovedet ikke er tilfældet bedmindre man har det meget, meget skidt og ikke er modtagelig overfor behandling, men det er jo sådan mange ser det, og det kan jeg ikke ændre.
Vil min diagnose gøre det sværre for mig at få et job? Jeg vil gerne være buschauffør. Og kan jeg risikere at hvis jeg får børn, at miste dem på grund af min diagnose?
Vil der være ekstra bevågenhed fra kommunen, og hvis jeg nu bliver skilt fra min kommende partner, vil det så gøre mine chancer mindre for at få forældremyndighed?
Begynder at blive rigtig trist over de her tanker, for jeg føler at jeg er rask nok til at tage ansvaret for et job og for et andet liv, så længe jeg har støtte omkring mig.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Tusind tak for dit brev, det er spændende at læse om dine tanker omkring det at være ung og have diagnosen paranoid skizofreni. Jeg kan godt forstå at du tænker på fremtiden.
Det må have været hårdt dengang du fik diagnosen paranoid skizofreni, så det er dejligt at høre at du føler dig rask nu. Også selvom du bliver nødt til at tage din medicin.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig sat i samme kategori som den ‘psykisk syge mand’ med samme diagnose. Men det er vigtigt at huske på, at folk der har diagnoser er lige så forskellige som folk der ikke har diagnoser. Desuden er der stor forskel på hvor slemt det påvirker den enkelte at have skizofreni. Det lyder som om den mand i hvert fald ikke fulgte sin behandling, eller ikke responderede på den, som du skriver.
Jeg kan godt forstå, at du gør dig tanker om fremtiden og det med at få børn.
Jeg tænker at så længe man er velbehandlet, og ikke går og er psykotisk, så burde man kunne fungere i samfundet som enhver anden, selvom om man har diagnosen paranoid skizofreni.
Det kan først blive et problem, hvis man bliver psykotisk eller får det svært med sygdommen i en periode.
Og søger du et job, behøver du måske ikke sige at du har en diagnose, hvis du har det godt og føler dig rask. Det er selvfølgelig noget man skal gøre op med sig selv, og kommer måske også an på hvilket job det er. For buschauffør hvor man har ansvaret for at køre rundt med andre mennesker, tror jeg dog at man skal oplyse helbredsmæssige oplysninger.
Jeg tænker, at det er en god idé at tale med din psykiater om dette, hvis du bliver fulgt af en. En psykiatere kan måske henvise til en karrierevejledning for folk med skizofreni eller andre udfordringer. Og må vide hvordan andre med skizofreni gør.
Der findes også foreninger, hvor du kan møde andre folk med skizofreni, så I kan udveksle erfaringer om livet, arbejde og børn. Du kan kigge på www.Sind.dk
Angående det med at få børn, så kan man ikke miste sine børn kun på grund af den diagnose. Så længe man har det godt og passer sit barn. Det kan godt være, at kommunen vil være opmærksom på, om barnet har det godt i starten. Dette gør man for barnets skyld og  for at man som forælder med diagnose, kan få mulighed for at få støtte i hjemmet, hvis der skulle blive brug for det.
Angående forældremyndigheden, hvis du bliver skilt fra din kommende partner, så er det meget svært at svare på. Det kommer helt an på situationen og om du stadig til den tid har det godt og er velbehandlet.
Bliver du mon fulgt et sted af en psykiater? Og har du mon lyst til at snakke med hende eller ham om dine spørgsmål? Eller din læge. For de kan sikkert svare endnu bedre på det spørgsmål.
Der findes også en rådgivning for psykisk sårbare unge, måske vil du også kunne få gavn af at snakke med dem: www.headspace.dk
Du vil sikkert altid have nogle ekstra udfordringer fordi du har diagnosen paranoid skizofreni. Men det er bestemt muligt at leve et godt og normalt liv alligevel.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Held og lykke fremover!
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen