Brev
Psykiatrisk afdeling.
Hej BB.
Jeg er en pige på 14 år, der har været i syg i snart to år nu, og jeg er ved at være godt træt af det.
Indtil videre er jeg diagnoseret med fire angstdiagnoser og en svær depression. Jeg får antidepressivt medicin osv.
Jeg selvskadet med og rigtig dybt. Jeg har lovet mine forældre, at jeg skal sige til lige efter, jeg har skåret i mig selv, så de kan køre mig på skadestuen og blive syet.
Jeg har en psykiater, 2 psykologer, en læge og en sygeplejerske som behandlere, men de kan jo ikke være sammen med mig konstant.
Jeg er bange for, at jeg lige pludselig springer ud fra en bro eller noget, fordi jeg har det så dårligt nogle gange. Jeg er så bange for de suicidale impulser, jeg efterhånden har tit. Jeg har forsøgt selvmord fire gange før og vil helst ikke igen.
Jeg er under udredning lige nu, fordi der må være noget andet galt, da jeg ikke rigtigt får det bedre. Jeg vil gerne indlægges på en psykiatrisk afd. eller noget. Det har der også været snak om, men det er aldrig blevet til noget.
Ved I, om jeg kan indskrive mig selv på en psykiatrisk afd. når jeg er under 18?
Min familie og jeg har ledt lidt efter et bosted eller noget, hvor jeg kan være og komme væk fra de vante rammer, men vi kan ikke rigtig finde noget. Kender I måske nogle.
Tak på forhånd.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, du er ved at være træt af at være syg. Jeg tager virkelig hatten af for den kampgejst, du viser ved at skrive her til BørneBrevkassen, og for den evne du i det hele taget har til at bede om hjælp. Det er modigt og sejt.
Du nævner selv, at der har været snak om en indlæggelse eller et bosted til dig, og at din familie har støttet dig rigtig meget i at finde hjælp. Hvor er det godt, du har så meget støtte fra dem, og at du tilsyneladende godt kan snakke med dine forældre om det, når det hele bliver for meget.
Men jeg kan virkelig godt forstå, du bliver utålmodig… Som du beskriver det, så har der været mange forskellige inde over din sag, og det tænker jeg kan være rigtig forvirrende? Lige nu er du under udredning, og jeg gætter på, at det måske er din kommune, der er i gang med at finde ud af, om du skal bo et andet sted i en periode, hvor du kan få ekstra hjælp fra professionelle..?
Jeg tænker på, om du kunne have lyst til at få en bisidder her fra Børns Vilkår til at hjælpe dig med at finde ud af, hvad der sker i din sag? En bisidder er en voksen, som er uddannet og har erfaring indenfor børns rettigheder, og som f.eks. vil kunne hjælpe med at finde et bosted i samarbejde med din kommune. Bisidderen er på din side hele vejen og kan både hjælpe med at forklare dig, hvad der foregår, og med at sørge for at du bliver hørt. Vi har hjulpet mange børn og unge, som havde svært ved at gennemskue, hvad der skulle ske, og vi vil også rigtig gerne hjælpe dig.
Du kan få en bisidder ved at ringe på 35 55 55 59 og bede om at tale med bisidder-afdelingen. Eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede rådgiveren om at få en bisidder til at ringe dig op. Det er lidt forskellige, hvad man foretrækker – nogle vælger den ene mulighed, andre vil hellere det andet. Du kan evt. fortælle om dit brev her i BørneBrevkassen og bede dem læse det først, hvis du synes det er lettere at forklare det på den måde – du har i hvert fald skrevet det hele så fint og ærligt i dit brev.
Som sagt synes jeg, du er så sej at du beder om hjælp, og vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Jeg har slettet oplysningen om din kommune i dit brev, så du ikke kan genkendes af andre. Jeg håber så meget, du snart får den hjælp, du fortjener, så du kan komme over din sygdom og få det godt igen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.