Ocd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år,

Tak for dit brev og hvor er det bare sejt at du skriver her til BørneTelefonen. I dit brev skriver du, at du i mange år har haft tanker, som du tror kan være tvangstanker.  Du skriver at der er nogle ting du føler du skal gøre, for at der ikke sker noget skidt eller at nogen dør. Hvor lyder det hårdt, at have det sådan.

Du skriver også, at du ikke kan klare det mere og at du har grædt næsten hver dag fordi du er så bange for, at der er nogle der skal dø og at du bare ikke kan holde det ud længere. Jeg kan godt høre at det er meget svært at være dig lige nu. Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af at være fanget i en fælde, som føles umulig at slippe ud af. Er det mon sådan du har det?

Du starter dit brev med at skrive at du hele dit liv har haft OCD. Du skriver at du har set en video om OCD og at du fik et chok fordi du gjorde alle de ting, som stod i videoen. Du har flere gange fortalt din mor hvordan du har det, og det har krævet meget mod. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og skuffet når du ikke føler at hun hjælper dig. Det er utrolig flot af dig, at du gjorde det og at du fandt modet til det. Det viser at du er en moden pige, som er god til at mærke, hvad du har brug for og at du kan række ud efter hjælp. Det er virkelig flot.

Det er vigtigt at du får talt med en læge om dine tanker. Har du mon mod på at sige til din mor, at du har brug for at tale med en læge? Vil hun kunne hjælpe dig med at ringe til jeres læge og bestille en tid? Det ville være godt, hvis du endda kunne få hende med. Kunne du mon sige til din mor: “Mor, jeg har brug for at du hjælper mig. Jeg vil gerne tale med en læge om OCD” eller noget i den stil?

Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært, at skulle tale med din mor endnu engang. Især når du ikke følte at hun lyttede sidste gang du prøvede. Det er sådan at din mor skal hjælpe dig når du har brug for det. Det er faktisk hendes opgave.

Din læge vil kunne hjælpe dig og vil muligvis foreslå at du snakker med en psykolog om dine tanker.

Det er også en mulighed at du selv bestiller en tid ved lægen, hvis du føler at du ikke kan tale med din mor. Du kan finde telefonnummeret på dit sundhedskort. Så ringer man til en sekretær, som ofte spørger, hvad det drejer sig om. Her kan du måske sige, at du gerne vil tale om OCD. Man skal oplyse sit cpr-nr. som også står på sit sundhedskort.

Det er sådan at din læge normalt skal fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Du kan fortælle lægen , hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.

Jeg tror på at du kan finde modet til at tale med din mor endnu engang, det skriver jeg til dig, fordi jeg i dit brev kan læse at du har gjort det før, selvom det var meget svært. Det er flot!

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111 og få et råd, hvis du føler du får brug for det.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.