Autisme

Hej,

jeg er blevet stillet diagnosen autisme.

Det fylder rigtig meget i min hverdag, og jeg bliver tit forvirret ked af det eller lignende!

Mine venner siger at det nok skal gå, men de forstår intet!

Jeg har det svært hele tiden. Ting som de synes er pære lette synes jeg er meget svære.

Ingen forstår mig og jeg forstår ikke verden.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige,

Mange tak for dit brev. Det lyder som om at du har det rigtig svært lige nu. Det er meget vigtigt at man får talt med andre, når man har det sådan, og derfor er det så godt at du skrev til os. Godt gået!

Selvom du nu har fået en diagnose, vil jeg gerne sige til dig, at det ikke betyder at du kun er en pige med autisme. Du er nemlig meget andet, og du kan blive meget andet. Det betyder ikke, at du ikke kan være en sød ven, en god elev og en glad pige, der godt kan forstå verden. Autisme er noget der kan beskrive hvad du har svært ved. Og som gør at voksne (lærere, læger osv.) ved hvordan de kan hjælpe dig bedst muligt.

Jeg synes det lyder godt at du har nogle venner, som fortæller dig at det nok skal gå. Jeg er rigtig ked af at høre, at du ikke synes de forstår dig. Men måske kunne du fortælle en af dem lidt mere om det? Hvis du forklarer hvad du tænker og føler omkring det hele, så kan din ven måske bedre støtte dig, og trøste dig hvis du bliver ked af det.

Det må være rigtig hårdt at føle, at de ting der er svære for dig, er lette for andre. Men jeg vil samtidig sige, at alle har ting de synes er svære, og ting de er gode til. Mon du har noget du rigtig godt kan lide, noget du gerne vil lære mere om, eller måske allerede er rigtig god til? Nogle tegner, andre skriver, spiller spil eller musik, laver mad, strikker osv. osv. Det kan du måske finde noget ro og glæde ved, og dele med andre.

Jeg tænker at det er rigtig vigtigt, at du har nogle søde voksne at tale med. Derfor vil jeg råde dig til at starte med at tale med dine forældre, og fortælle hvordan du har det. Ligesom du har beskrevet det i dit brev. Måske kunne du vise dine forældre hvad du har skrevet, og mit svar hvis du vil?

Det kan også hjælpe at tale med en lærer man godt kan lide, en vejleder på skolen, eller en skolepsykolog. Derfor kunne du også gå til en lærer på din skole. Måske kunne du spørge dine forældre om de kunne ringe til skolen og bede om en samtale. Så kunne I måske sammen finde den løsning, der passer bedst til dig.

Jeg synes dit brev er rigtig flot og vigtigt. Det er modigt af dig, at du rækker ud og viser andre at du har det svært. Det der er hårdt, skal man ikke klare helt alene. Derfor håber jeg at du kan bruge noget af dit mod, til at få talt med dine forældre og venner.

Mange kærlige hilsner,

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.