Brev
Angst og efterskole
Hej
Jeg er en pige på 15 år og startede på efterskole her d. 12 august. Jeg har døjet med angst, overvægt, depression og en masse andre ting, igennem rigtig meget af mit liv og jeg har oplevet ting som de fleste ikke har. Min barndom har været hård.. Men jeg er nu kommet afsted på efterskole og jeg kan bare mærke det ikke er noget for mig.
Jeg får angstanfald hver eneste dag, over det mindste. Og det eneste jeg har brug for er bare at være hjemme og få styr på min angst. Fordi før jeg startede, havde jeg den under kontrol og kunne sagtens gå i skole osv. Men efter jeg er startet, er jeg fuldstændig brudt sammen igen.
Alle siger jeg skal give det en større chance, men jeg kan bare mærke jeg virkelig ikke har lyst. Det har intet at gøre med menneskerne eller skolen, jeg har bare virkelig brug for mit pusterum jeg kan få derhjemme, hver dag. Hvilket jeg ikke kan på efterskolen.
Det jeg egentlig rigtig rigtig gerne vil, er bare at tage en 10. Klasse der hvor jeg bor. Sådan så at jeg efter skole, kan komme hjem og få mit pusterum… Og jeg har intet problem med at komme ind i klassen og starte, efter de allerede har været igang.
Er virkelig sådan en person, som elsker at være alene og være mig selv. Så derfor føler jeg ikke rigtig, at efterskole er noget for mig. Og jeg kan slet ikke overskue at give det flere måneder, fordi jeg har det simpelthen så dårligt. Og hver eneste gang jeg førhen har haft det så dårligt, har jeg faldet ned i en dyb depression, hvor det har taget mig alt mellem 6-12 måneder at komme oven på igen.
Grunden til jeg gerne ville på efterskole er fordi jeg engang har været på julemærkehjem, og troede derfor det var meget af det samme. Men det er det bare overhovedet ikke, det var også et af mine mors ønsker at jeg kom afsted på efterskole..
P.s. Jeg har snakket med både skolen, min kontaktlærer, min mor, min psykolog og nogle af de andre børn på skolen. Så de ved hvordan jeg har det..
Så hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det godt, at du skriver til os! Jeg kan se, at du har det svært på din efterskole og faktisk gerne bare vil stoppe. Det er ikke en rar følelse at føle man sidder fast et sted, som man bare gerne vil væk fra. Det kan jeg sagtens forstå. Jeg vil gerne give dig et par råd med på vejen.
Du skriver, at det eneste du har brug for er at være hjemme og få dit pusterum. Det er rigtig flot, at du er i stand til at mærke, hvad det er du har brug for. Sommetider når man har det svært, kan det være svært at sætte fingeren på, hvad der er galt og så kommer man til at synes, at det hele er noget møg. Giver det mon mening for dig?
Men du skriver så fint, at du har brug for dit pusterum og for at være alene og det er ikke en mulighed på efterskolen. Du skriver, at du har talt med blandt andet din kontaktlærer om det. Jeg spekulerer i, hvad han/hun har sagt? Måske kunne det arrangeres, at du fik et værelse for dig selv, så du kunne få lidt ro, når du havde brug for det?
Du fortæller, at du troede, at efterskolen ville være ligesom julemærkehjem, men at det slet ikke er det samme. Hvordan fik du dit pusterum på julemærkehjemmet? Jeg spørger fordi, det måske er muligt sammen med din kontaktlærer, at efterskolen bliver næsten ligesom julemærkehjemmet for dig. Hvis nu I kunne få indrettet det sådan, at du på efterskolen følte du havde det ligeså godt som på julemærkehjemmet, kan det være, at du kunne give skolen en chance til? Er det måske en mulighed for dig?
Når det så er sagt, så virker det for mig som om, at du kender dig selv rigtig godt og ved, hvad du har brug for. Det er ikke alle mennesker, der er lige gode til at mærke efter den slags. Ikke en gang voksne. Det er ret flot!
Derfor tænker jeg heller ikke, at der er nogen grund til, at du skal have det rigtig dårligt, hvis det er en realistisk løsning, at du skifter til en 10. klasse i nærheden af, hvor du bor. Nu ved jeg jo ikke, hvad din skole, kontaktlærer, psykolog og mor har sagt til et skoleskifte. Men hvis du tænker, at du er på vej ned i en dyb depression, hvor det igen vil tage dig op til et år at komme ovenpå igen, så tænker jeg ikke, at det er det værd, at give det en chance mere.
Hvis alle dem du har snakket med bare beder dig om at give det en chance til, så tænker jeg, at det vil være en god idé at snakke med dem en gang til. Sommetider skal voksne have tingene at vide flere gange før de forstår alvoren af det. Din angst og din frygt for en depression skal også tages alvorligt. Du kan måske fortælle dem ligeså fint, som du har gjort i dit brev, at du har brug for at få din angst under kontrol og det ikke lykkes for dig på skolen.
Jeg kan godt forstå, hvis det er en svær samtale at starte. Mange unge synes, at det er nemmere at skrive et brev, som de giver dem de vil snakke med. Du kan også bruge det brev, du har skrevet til os og mit svar til dig. Hvis du vil skrive et nyt brev til en af dem, kan du bruge vores guide til at skrive et vigtigt brev her. Er det måske en mulighed for dig?
Du har været virkelig god til at fortælle os om din situation. Jeg håber, at du får snakket med nogle af de voksne omkring dig igen, så I sammen kan finde en løsning og du kan få det bedre.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
De bedste tanker og ønsker
BørneTelefonen