Brev
Angst? Diagnose? Hjælp!
Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år, jeg vil gerne spørge lidt ind til at have angst osv.
Jeg vil gerne lige tilføje at jeg har haft en lang periode med selvskade, en lang periode med bulimi, idag er jeg dog clean på 2 måneder.
Ville bare lige informere dig de her ting, så det hele giver lidt mening.
Jeg har i mit hele liv været den her populære pige, masser af venner, glad osv.
Men alligevel var der et eller andet som plagede mig, hver morgen var jeg nervøs for at komme i skole selvom der ikke var noget at være nervøs over. Det har været sådan her siden 0-1 klasse.
Jeg er ALTID bange for hvad folk tænker om mig, jeg hader at være i centrum og få opmærksomhed, mit selvværd/selvtillid er lavere end nogensinde før.
Mine forældre har det ikke særligt godt sammen, min mor kan finde på at slå min far osv. Min far har det meget med at provokere min mor uden at han selv lægger mærke til det. Jeg har et par gange hørt min mor råbe “jeg har kraftedme lyst til at tage en kniv og så bare skære dig for fanden”, jeg har det rigtig svært herhjemme som du kan læse.
Jeg har virkelig snakket med mine forældre om deres forhold til hinanden, og at hvis de bliver ved så gør de bare det hele værre for mig.
Deres forhold har været på denne måde i omkring 3-4 år, og kan bare ikke holde til det længere nu.
Jeg hader at være i et stor center, en eller anden form for super marked, skole og alle andre steder hvor der er mange mennesker.
Mine håndflader begynder at svede, jeg begynder nogen gange at ryste over det, jeg kan ikke snakke ordenligt i sådanne situationer.
Selvom jeg klarer mig super godt i skolen og får 7-12 taller for det meste, så har jeg det bare ikke godt i skolen.
– Jeg vil gerne vide om jeg har en form for angst?
– Om jeg skal få en tid hos en læge og så kan han/hun give mig en diagnose?
– Skal man overhovedet til en læge for at vide om man har angst?
Kh – S
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har fundet vej herind til Brevkassen. Nogle oplevelser kan være så tunge, at man ikke kan bære rundt på dem alene. Som en kæmpestor sten. Man har simpelthen brug for, at nogen hjælper til med at bære.
Derfor er det også et rigtig godt forslag at gå til lægen. Lægen vil nemlig kunne hjælpe dig med at finde ud af, om du har angst. Og hvordan du i så fald kan komme over den. Jeg kan desværre ikke vurdere, om du har angst. Men når man har det sådan, som du beskriver, så er det en rigtig god idé at gå til lægen. Der er nemlig en masse han/hun vil kunne hjælpe med.
Det vil også en god idé at fortælle lægen om selvskaden og bulimien. Og om hvordan stemningen derhjemme påvirker dig. Selvom man synes, det går OK, kan man godt have brug for hjælp til at komme over de oplevelser, man har haft. Og hjælp til ikke at ’falde i’ igen.
Det er så stærkt, at du allerede har prøvet at fortælle dine forældre, at det påvirker dig meget, når de skændes. Det kræver altså noget mod, at tage sådan en snak! Hvordan er dit forhold ellers til dine forældre? Skændes du meget med dem? Eller skændes de mest med hinanden? Hvis du har et godt forhold til dem, kan det være, at din mor eller far kan gå med dig til lægen?
Måske har du lyst til at snakke med en anden voksen til at starte med. En, du taler godt med, og som du stoler på. Det kan være en lærer, en venindes mor eller en moster? Det vigtige er, at du får snakket med nogen, så du ikke skal bære rundt på alle de tunge oplevelser, tanker og følelser helt alene.
Hvis du er lidt i tvivl om, hvem du kan snakke med og hvordan du skal få sagt det hele, kan du måske lade en voksen læse dit brev? Det forklarer din situation rigtig godt. Og så kan I snakke ud fra det.
Du er også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen eller skrive på chat eller SMS.
Jeg håber, at svaret her har givet dig mod på at snakke med en voksen om de ting, du tumler med, så du kan få det bedre. Det fortjener du nemlig.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen