ADHD

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære fyr på 15 år

Tak for dit ærlige brev, hvor du fortæller, hvordan det er at være dig lige nu. Jeg synes, du er rigtig god til at sætte ord på de tanker, som måske fylder endnu mere nu, hvor du har fået ADHD-diagnosen. En diagnose er en måde at forstå noget, der kan være lidt komplekst på, og selvom du har fået en diagnose, der siger ADHD, så er du jo også alt muligt andet. Du er meget mere! Det skal du lære at få øje på.

Men det kan være lidt svært, hvis man selv har set sig lidt blind, og derfor tror jeg, at du har brug for at blive forstået på en ny måde – især af dig selv. Derfor tænker jeg, at det lyder spændende med et efterskoleophold – selvom du ikke rigtig kan overskue det nu. Et efterskoleophold giver dig mulighed for en frisk start med nogle søde mennesker, og du kan jo vælge at fortælle dine nye lærere om dine tidligere erfaringer med skole, så de ved, hvordan du har haft det. Kunne det være en mulighed?

Du skriver, at du har forsøgt at fortælle dine forældre og lærere, hvordan du har det, men at det ikke rigtig virker til, at de forstår dig. Derfor tænker jeg på, om du mon kunne spørge, om der på skolen er en skolepsykolog, som du måske kan tale med? Det kan være enormt lærerigt at tale med et menneske, der stille nogle gode spørgsmål, der kan få en til at se tingene på en ny måde. Det ved jeg har hjulpet mange andre.

Derudover tænker jeg også, at det kan være dejligt med nogle rollemodeller. Der er nemlig rigtig mange mennesker, der har ADHD – og det betyder langt fra, at man ikke kan få et godt liv. Du kan prøve at google “ADHD og kendte” og se, hvad der kommer frem, hvis du har lyst. Du skal vide du er god nok lige som den du er med eller uden diagnose. Du er stadig den samme indeni, men nogen gange kan en diagnose være med til, man får svar på hvorfor nogle ting måske er lidt svære eller man kan få nogle hjælpeværktøjer, der gør at de svære ting bliver lidt lettere. Den følelse håber jeg du vil få med tiden.

En anden ide er at undersøge, om “Headspace” måske har et sted tæt på der, hvor du bor. “Headspace” er et sted, hvor man kan komme og tale om alt det, man har på hjerte. Hvis du er nysgerrig, kan du se mere her.

Jeg håber, mit svar måske har givet dig nogle ideer, der forhåbentlig kan hjælpe dig godt videre. Hvis du får brug for det, kan du altid kontakte BørneTelefonen igen på 111611.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?