Brev
ADD/ADHD
Hej. Pige på 15 år.
Ville høre om i har nogle gode råd til hvordan jeg ska få fortalt min mor at jeg tror jeg evt kunne ha ADD/ADHD,
ved virkelig ik hvordan jeg ska sige det til hende, tør ikke og er ved at græde bare tanken om at skulle fortælle hende det.
Håber i ka hjælpe
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige på 15 år
Det er super godt, at du reagerer på dine bekymringer og tanker. Det er rigtig vigtigt, at kunne mærke, hvordan man har det og ikke mindst gøre noget ved det.
Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at finde en måde at få fortalt om sine bekymringer på. Måske er du nervøs for, om din mor bliver ked af det? Måske er du nervøs for, om hun også tænker, at du har ADD/ADHD? Måske handler det om noget helt andet…?
Tit hjælper det at forberede sig lidt, inden man taler sammen. Måske kan det derfor være en hjælp for dig at skrive dine tanker og bekymringer ned – så kan du bruge det som talepapir, når du skal fortælle din mor det. Måske har din mor lagt mærke til nogle af de samme ting, som du har.
For at være sikker på, at din mor har god tid, når I snakker sammen, kunne du starte med at sende hende en SMS, hvor du skriver, at der er noget vigtigt, som du gerne vil tale med hende om. Derfor vil du gerne have, at hun finder en dag snart, hvor hun har god tid til, at I kan tale sammen…
Du kunne også vælge at skrive dine bekymringer ned i et brev til din mor. Så kunne du fortælle hende om dine tanker og samtidig skrive, at du rigtig gerne vil tale med hende om det hele.
Man behøver ikke at have ADD/ADHD bare fordi man er meget urolig, har svært ved at koncentrere sig eller ikke kan sidde stille. Derfor kan det være godt for dig, at finde ud af, ”hvad dine bekymringer skyldes”. Din mor kan hjælpe dig og evt. tale med dine lærere og jeres læge. Det er nemlig kun en læge eller en psykolog, som kan stille en diagnose som ADD/ADHD.
Nogle gange opstår det rette tidspunkt også bare lige pludselig. Så kast dig ud i det. Og sig det lige ud: ”Mor, jeg har lagt mærke til noget ved mig, som bekymrer mig…” De fleste forældre vil rigtig gerne lytte til deres børn og hjælpe dem det bedste, de kan. Og jeg er sikker på, at du vil opleve en lettelse, når du først har fået det sagt. Så skal du ikke længere gå med det alene, men har din mor ved din side.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af de råd, jeg har givet dig og jeg ønsker dig den bedste snak med din mor.
De varmeste hilsner fra
Børnetelefonen