Adhd?

Kære børnetelefonen

Om aftenen føler jeg mig tit ked af det jeg ved ikke hvorfor og om dagen er tit meget glemsom og har tit svært ved at koncentrer mig

jeg har selv mistænkt at have adhd og min søster har også engang sagt at hun troede jeg har det men jeg ved ikke om jeg har det

jeg har ikke lyst til at sige det til mine forældre for jeg kan virkelig ikke lide at snakke med nogen om sådan nogle ting og hvis man siger noget til mine forældre er det som om de ikke lytter

jeg har prøvet at vise lidt tegn og hentyde til det men det er som om de ikke forstår det

jeg ved heller ikke om det bare er mig der overtænker det

Hilsen en pige på 14

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Mange tak for, at du skriver til os på BørneTelefonen. Du skriver, at du ikke rigtig har lyst til at tale med dine forældre om dine problemer, og jeg synes derfor det er så modigt og stærkt af dig, at du vælger at skrive til os, for at få hjælp. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Dine tanker om aftenen, som gør dig ked af det, dem er jeg begyndt at kalde “aftentanker”, for jeg har opdaget, at særligt om aftenen, når man er træt, så er det som om hjernen sender alle mulige ligegyldige og trætte tanker, som slet ikke er hjælpsomme. Aftentanker er ikke tanker man behøver at “høre efter”, det er bare en slags affald, og hjernen der rydder alt det ubrugelige op. Når man så alligevel kommer til at lytte og tro på tankerne, så bliver man rigtig ked af det og trist. Det er der mange både børn og voksne der kender.

Prøv at forestil dig, at dine tanker er en radio. Hver gang radioen spiller musik man ikke kan lide, eller der er irriterende reklamer, så kan man vælge at skifte kanal. Nogen gange skal man have ret meget vilje, for at kanalen skifter. Nogle gange kan det være hjælpsomt at lytte til noget musik, som man ved gør en glad og afslappet, eller man kan tvinge tankerne om en dejlig ferie frem, eller reglerne i et kortspil man kan lide, eller man kan koncentrere sig om at være opmærksom på åndedrættet. Hjernen kan ikke flere ting på en gang, så når man gør noget andet, glemmer den de der aftentanker den var ved at rydde op. Måske dette lille fif også kan hjælpe dig?

Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det, og at du ikke føler, at de tager dig alvorligt. Mange forældre kan godt blive forskrækkede eller magtesløse, når deres børn ikke trives, og så skal de lige have lidt mere hjælp til at forstå det. Mange børn og unge, har haft glæde af at lave en aftale med deres forældre. F.eks. kunne man sige eller sende dem en sms, med noget ala “jeg har noget vigtigt jeg gerne vil tale med jer om, kan vi sidde sammen i aften, eller gå en tur sammen”.

Inden, kan du, hvis du har lyst, se denne lille video, om at få sagt noget svært: Video: sådan fortæller du noget, der er svært at få sagt – 6 gode råd (bornetelefonen.dk)

Du kan også vælge, at skrive det hele i et brev til dine forældre, lige som du har gjort her til os, og på den måde få dem til at forstå hvordan du har, det, og også at du gerne vil at de tager dig seriøst. Vi har lavet en brev skabelon, som du måske kan bruge, du finder den her: Skriv et vigtigt brev – trin for trin – sådan får du fortalt noget, der er svært (bornetelefonen.dk)

Hvis du fortsat ikke mener at dine forældre tager det seriøst, så kunne der måske være andre voksne, som du er tryg ved at tale med? En bedsteforældre, en lærer, en moster, eller skolens sundhedsplejerske?

Jeg er ikke læge, eller psykolog, og ved ikke om du har ADHD, men jeg tænker da det kunne være rart for dig at finde ud af. Med hjælp fra voksne, kan du måske få lavet en aftale om at blive udredt (det er det det hedder, når man undersøges for om man har ADHD). Det kan enten være noget skolen hjælpe med at bede om, og man kan også bestille tid ved sin egen læge, for at få en henvisning. Lægens telefonnummer finder du på dit gule sundhedskort.

Når man, som du lige nu oplever, ikke rigtig at trives, er det nemt at komme til at overtænke det hele, og derfor kan det være meget befriende og hjælpsomt, at få talt med nogle voksne, som kan hjælpe dig.

Jeg tænker nemlig, det kunne være rigtig rart for dig at nogle omkring dig ved, hvad du kæmper med. Både så de kan være der for dig, men også hjælpe dig med at få den rette hjælp.

Her på BørneTelefonen har vi også en chat-funktion – du kan se mere her. Der kan man skrive frem og tilbage med en af BørneTelefonens søde rådgivere. På den måde kan man have en samtale kørende. Måske det var noget for dig?

Du må i hvert fald altid gerne kontakte os enten på tlf: 116111, chat, SMS eller her på Brevkassen. Vi sidder altid klar til at lytte! Og måske det endda kunne være rigtig rart for dig at gøre næste gang du oplever at blive rigtig ked af det. På den måde er du ikke helt alene med de svære følelser, men vi kan være i dem sammen med dig.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Har du en diagnose?

Har du svært ved at følge med i skolen? Forstår dine klassekammerater dig ikke? Har du svært ved at få venner? Har du mange konflikter eller føler du dig ensom?

At leve med en diagnose kan føles svært. Andre børn og unge fortæller, at de føler sig anderledes og har svært ved at passe ind. Det kan derfor være en stor hjælp at få talt med nogen, og få hjælp til hverdagen, så den passer til dine behov.

Klik dig videre her og få hjælp til, hvordan du kan bede om hjælp og fortælle det til din klasse. Du kan også læse andres fortællinger eller få gode råd til hverdagen og hvordan man får nye venner.