PCR test

Hej

Jeg er en pige på 14 og jeg er meget bange for at få taget en PCR test. Og det værste er at jeg allerede har prøvet det en gang, og det var ikke sjovt.

Jeg havde en meget forfærdelig oplevelse med noget lignende en PCR test da jeg var omkring de 12 år hvor jeg skulle have en vatpind ind og røre mine mandler fordi jeg skulle testes for om jeg havde halsbetændelse. Det var virkelig ubehageligt og min far blev nødt til at holde mig fordi jeg rykkede mig væk og skubbede lægens arm væk. Det endte med at jeg fik taget en blodprøve i stedet for, hvilket jeg har det helt fint med.

Så i 2021 i efteråret var jeg nærkontakt og fik af vide at jeg skulle PCR testet, og jeg brød nærmest helt sammen og græd. Da jeg skulle have testen græd jeg nærmest hele vejen gennem køen og da jeg fik testen blev jeg ved med at gå væk og flytte mit hoved. Jeg fik den kun i 3 sekunder i halsen i stedet for 5, og på 6 dagen fik jeg bare en kviktest.

Det var lige så slemt som jeg havde regnet med selv om jeg virkelig prøvede at berolige mig selv dagene op til, så da jeg kom i situationen gik det helt galt.

Jeg er meget bange for at jeg skal PCR testes igen.

Vi skal (forhåbentligt) snart på skiferie til Østrig, og der var vist noget med at man skulle have PCR test for at komme ind i Tyskland eller Østrig, og vi kunne ikke helt finde ud af om det kun var folk over 16 eller hvad det var. Jeg er virkelig bange for at skulle testes for at komme afsted. Jeg vil heller ikke ødelægge det for nogen.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved min frygt for det, også nu hvor jeg ved hvor slemt jeg syntes det er.

Venlig hilsen på pige 14 år.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige,

Mange tak for dit brev!

Det er aldrig rart at være virkelig bange eller utryg ved noget. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har delt dine tanker her i dit brev, hvor du så fint får beskrevet, hvordan du har det. Jeg vil give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre.

Jeg kan forstå, at du er meget utryg ved at skulle PCR testes, og at det egentlig kommer af, at du engang har haft en ubehagelig oplevelse, der mindende om det hos din egen læge. Du skriver, at din læge skulle teste dig for, om du havde halsbetændelse og derfor skulle røre dine mandler. Det for mig til at tænke på, at du måske havde ondt i halsen den gang, og det måske var ubehageligt, fordi du havde ondt i halsen.

Samtidig kan jeg forstå, at du har prøvet at blive PCR testet én gang før, og at det ikke var en særlig god oplevelse. Jeg tænker at det måske hænger sammen med at du var meget nervøs for at skulle testes, og at selve det at blive testet måske ikke var så slemt, men mere tanker om at skulle det der var slemt. Kan du følge mig i det?

Nogle gange når vi er bange for noget, så er det mere vores tanker omkring det vi skal der er værre, end det vi faktisk skal. Sagt på en anden måde så vokser vores tanker, også de ubehagelige, hvis vi bliver ved med at give dem energi. Men det betyder også, at vi kan ændre vores tanker ved at tænke anderledes om det vi skal, og få det bedre med det vi ikke kan lide.

Derfor tænker jeg at det måske ville hjælpe dig at tænke på, at det er det bagerste af din hals der bliver ramt når du skal PCR testes, og ikke dine mandler. Måske ville det hjælpe hvis du selv prøvede at stikke en lang vatpind ned i halsen i det eget tempo, og mærkede at det måske ikke er så slemt. Du kunne også øve dig med en af dine forældre og få en af dem til at gøre det meget langsomt, så du kan vænne dig til hvordan det føles.

Jeg ved også at man kan fortælle dem der laver PCR testen, at man er lidt nervøs for det, og de derfor gerne må gøre det meget forsigtigt. Jeg har også hørt fra andre der har haft ondt i halsen, at de har sagt det og fået dem til at gøre det mere blødt og langsomt.

Der er også mange der er begyndt at bruge selvtest derhjemme. Måske det var en mulighed, at du kunne foreslå det til dine forældre inden I skal afsted. Der gør man det selv, så der er det nemmere at styre hvordan det skal foregå, og man kan tage det helt stille og roligt i trygge omgivelser.

Jeg håber virkelig at du kan bruge nogle af mine råd til at blive mere tryg ved at blive PCR testet, så du kan slappe mere af og nyde at I snart skal på skiferie. Du har allerede vist stor mod ved at skrive herind, så det er jeg sikker på at du også kan finde frem, til at overvinde din frygt for at blive PCR testet!

Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det hele, er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111.

Jeg ønsker dig helg og lykke med det hele!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til corona

I coronaperioden er der rigtig mange børn og unge, der har svært ved at føle sig godt tilpas. Mange fortæller, at de føler sig ensomme. De savner deres venner og er bange for at miste dem.

Når man er meget hjemme med sin familie, er det også helt naturligt at blive hurtigere irriteret på hinanden. Det kan føles rigtigt ubehageligt at være hjemme med en dårlig stemning.

Vi har samlet nogle forskellige råd til, hvad du kan gøre. Få hjælp til dine tanker og følelser om corona, og få gode råd til hvad du kan lave derhjemme.