Brev
Jeg ved ikke hvorfor jeg er trist
Kære børnetelefon.
Lige fortiden er jeg meget trist og græder. Jeg ved endelig ikke hvorfor jeg skriver til jer fordi jeg føler ikke det er vigtigt nok, men jeg havde bare brug for at fortælle det til nogen. Min far vor i et andet land og jeg savner ham ret tit,
min mor har lige fået coronavirus så jeg må ikke være tæt på hende, jeg må heller ikke kramme hende hvis jeg græder (hvilket jeg er meget ked af) undskyld hvis i ikke synes det her er for seriøst.
Jeg ved der er nogen der har det meget værre, men jeg virkelig brug for at skrive/snakke med nogen om det – tak <3
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg synes bestemt, at dit brev er seriøst. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at fortælle, hvordan du har det.
Det er helt okay at være ked af det, at savne din far og at have brug for et kram fra din mor. Det er noget rigtigt møg, at hun har fået corona og at I ikke kan være tæt sammen.
Er der mon andre i din familie, som kan kan give dig et kram? Eller måske en god ven? Alle mennesker har brug for kram engang imellem. Og når man er ked af det, så har man ofte ekstra brug for kram.
Jeg vil også spørge dig, om du har nogen, som du kan tale med om, at du savner din far? Jeg spørger, fordi det kan hjælpe at sige det højt til nogen. Måske kan du tale med din mor om det?
Jeg vil også foreslå, at du prøver at skrive eller ringe til din far, hvis du kan det. Måske kan I endda have video på, så I kan se hinanden?
Hvis du ikke lige kan ringe eller skrive med din far, så kan du måske skrive et brev til ham, som han kan få, når han kommer hjem igen. Eller du kan lave en tegning til ham, hvis du kan lide at tegne. Det kan føles rart at lave noget til den, som man savner.
Når man føler meget tristhed og savn, så er det vigtigt at lave nogle ting, som kan gøre en glad. Så tænk over, hvad der plejer at gøre dig glad.
Det kunne være at lave noget med dine venner, at dyrke sport, komme ud i naturen, at se en god film, lytte til musik eller måske lave noget kreativt.
Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111. Vi vil altid gerne tale med dig om dine følelser.
Jeg håber, at din mor bliver hurtigt rask, og at du finder noget, som kan være rart for dig at gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen