Brev
Jeg kan ikke overskue skolen
Hej Brevkasse.
Jeg er en 18-årig pige som lige nu går i 3g på hhx.
Jeg har i det seneste år haft det rigtigt svært ved skolen- både socialt, men især fagligt.
Tidligere gik jeg meget op i skolen og jeg ville beskrive mig som en over middel genert og pligtopfyldende pige, jeg havde ingen venner, men gik op i skolen og lavede altid mine lektier til tiden.
Lige før Corona startede, begyndte det hele at gå ned ad bakke. For første gang afleverede jeg ikke mine opgaver og jeg fik en del fravær. Jeg kunne ikke længere overskue skolen og jeg havde mistet alt min indre motivation. Dette er fortsat blevet værre under hele Corona forløbet og jeg føler nu, at jeg er nået kogepunktet.
Jeg kan slet ikke overskue noget længere- specielt ikke skolen. Jeg føler det konstante pres er ved at gøre mig sindssyg.
Jeg kan ikke overholde nogle deadlines, og afleverer hverken opgaver- eller prøver. Jeg ved ikke hvad der er sket, for jeg vil virkelig gerne blive bedre- jeg kan bare ikke. Det er som om jeg fysisk ikke kan lave mine opgaver, jeg fryser bare og stirrer på min computer flere timer i træk.
Lige nu skulle jeg sidde og skrive min endelige eksamensopgave (SOP), som har deadline i morgen. Vi har skulle skrive på den de sidste to uger. Det har været et sandt mareridt. Jeg har endnu ikke skrevet et ord, og jeg aner ikke hvad der går af mig! Jeg føler mig som en kæmpe idiot for ikke at have lavet noget på denne vigtige opgave.
Mine lærer og forældre fortæller mig at jeg er en super dygtig elev, og at det hele bare er i mit hoved. De siger jeg bare skal skrive alt hvad der kommer ud af min hjerne og jeg ikke skal være så selvkritisk. De forstår ikke hvorfor jeg gør som jeg gør, er godt klar over jeg ødelægger det for mig selv, men jeg kan bare ikke skrive.
Jeg har i de seneste to uger ikke lavet andet end at sidde foran computeren. Jeg har ikke forladt huset, jeg føler ikke jeg kan tillade mig at lave andet end opgaven, da jeg er så bagud.
Jeg ved ikke hvorfor og hvad der går af mig, men under SOP er jeg hver aften begyndt at skære i mig selv til jeg bløder. Jeg er også begyndt at tvinge mig selv til kaste op i toilettet. Jeg ved ikke hvorfor jeg gør det- jeg har aldrig gjort noget lignede før, men i de seneste uger har jeg fået en kæmpe trang til det.
Ved godt jeg bør gøre noget anderledes, ved bare ikke hvad og kan ikke overskue noget. Mit skriftlige fravær er så højt på nuværende tidspunkt, at jeg ikke må komme til eksamen. Jeg har ikke længere lyst til at vågne op om morgenen og tanken om skole får mig til at græde.
Jeg føler at jeg graver mig dybere og dybere ned i et hul, som jeg bare ikke kan komme op af. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg har tidligere snakket med studievejleder og skolepsykolog om min manglende motivation, men jeg føler ikke det hjalp overhovedet.
Hvad sker der med mig? Er jeg stresset, deprimeret eller noget helt andet? Måske er jeg bare doven, og skal komme over min selvmedlidenhed. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og hvordan jeg kan finde min motivation til skolen og lysten til det hele igen.
Som det ser ud lige nu, vil jeg ikke kunne få min hue på til sommer.
Undskyld at mit brev er langt og ret rodet. Jeg har svært ved at sætte ord på det hele.
Hilsen en gymnasiepige
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18-årige
Tak for dit brev, hvor du oprigtigt beskriver, hvordan du har det. Du er rigtig god til at fortælle om dine følelser og tanker. Det er vigtigt, at du har de evner, for så kan du få den hjælp, du har brug for. Der er ingen børn og unge, der skal gå og have det så skidt som du beskriver det, så skal man have hjælp.
Hvor må det være hårdt at sidde bag en skærm alle de timer helt alene. Jeg kan forstå, at tidspresset gør, at du ikke engang tillader dig selv at komme væk fra skærmen for at få de pauser, du har brug for. Det er klart, at dit hoved er holdt op med fungere.
Jeg kan se på dit brev, at ingen omkring dig rigtigt forstår, hvad du går igennem. Det er hårdt at få af vide, at presset bare er noget der foregår i ens hjerne. På den måde kan man jo komme til at tro, at man selv er problemet. Men du er jo presset af Corona, karakterpres, og isolation foran skærmen med en SOP-opgave.
Du er nok et andet sted, når du læser dette svar. Måske kan du alligevel bruge dette svar til noget, for jeg vil fortælle lidt om selvskade.
Jeg har skrevet sammen med andre unge, der også føler sig underlagt et stort pres. Jeg ved, at det nogle gange også ender med selvskadende handlinger for dem. Der er især mange piger, der begynder at skære i sig selv. De unge er ramt af selvskade, fordi de  ikke har det godt psykisk, eller de har andre problemer i familien eller i skolen.  Selvskaden kan være en måde at flytte smerten på: Når det gør ondt udenpå, så gør det mindre ondt indeni. Måske kan du genkende følelsen af, at der er godt at have ondt et andet sted end indeni?
Selvskade er ofte er et tegn på, at der er noget, der er så svært, at man ikke selv kan overskue det. Du er faktisk meget bevidst om, hvad der er galt. Du beskriver, at det er skolen, du ikke kan overskue. Derfor skal dine lærere og forældre ved det.
Jeg kan læse i dit brev, at du har sagt det til dine forældre og dine lærere, men at de ikke opfatter situationen, så alvorligt som dig. Jeg ved ikke, om du sagt til dine forældre og lærere, at du laver selvskadende handlinger. Det er vigtigt, at du er åben om, hvordan du har det. Når du giver dem en chance for at forstå, hvordan du egentlig har det – så giver du dem mulighed for at hjælpe dig.
Det er vigtigt, at dine forældre og lærere ved, at du ikke længere har det let i skolen – selvom de siger, at du er en super dygtig og pligtopfyldende elev.
Du kan i første omgang kontakte din læge.  Lægen kan snakke med dig og måske tilbyde dig nogen at tale med, som kan hjælpe dig med at finde ud af hvordan, du får det bedre. På den måde får du hjælp til at blive opmærksom på at klare dine udfordringer på en bedre måde end ved at lave selvskadende handlinger. Mon det lyder som noget du kunne tænke dig?
Hvis jeg skal give dig et godt råd, der måske kan hjælpe dig med det samme, kan det være  at have “en plan” til at gøre noget andet, når du får lyst til at skære i dig selv eller kaste op. Det kan være, at du kan gå en tur, se en film, høre musik, læse en bog eller noget helt andet. Det skal bare være noget der er rart og som får dig væk fra de selvskadende tanker. Men at gøre noget andet hjælper ikke på udfordringerne indeni, dem skal du have hjælp til at løse.
Jeg vil også råde dig til at tage et kig på Landsforeningen mod Spiseforstyrrelse og Selvskade – se her, måske med din familie. Her har de også forskellige tilbud om hjælp. Du er også velkommen til at ringe til  BørneTelefonen på 116 111, hvor vi kan tale om, hvordan det er at være dig.
Det er  et kæmpestort skridt, at du allerede har skrevet til BørneTelefonen og fortalt til nogen, hvordan du har det. Det fortæller mig, at du både er modig og god til at forklare, hvordan du har det.  Jeg kan fornemme på dit brev, at du er klar til ændre din situation, og jeg er sikker på, at det nok skal lykkes for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen