Corona vaccinen

Hej,

jeg er en pige på 14 der lige har fået mit 2. Stik mod corona. Men jeg er begyndt at tænke meget over, om den i virkeligheden er farlig? For hvad nu hvis jeg dør af vaccinen i stedet for sygedommen, og nu kan jeg ligesom ikke rigtigt gøre noget for jeg er blevet stukket.

Og lige nu ved vi jo ikke om den kan have nogle farlige bivirkninger på lang sigt, og det skræmmer mig meget.

Jeg tog selv valget om at tage vaccinen fordi jeg både følte mig presset til at gøre det, men også fordi at jeg gerne ville have alt det her overstået. Og nu begynder jeg at tænke det hele om igen.

Hvad skal jeg gøre?

– en meget forvirret pige

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan godt forstå, at det skræmmer dig at tænke over, om der mon er bivirkninger ved vaccinen, som vi ikke kender endnu.

Måske kan det berolige dig at tænke på, at millioner af mennesker verden over har fået vaccination mod corona, og at det er gået godt. Det er også vigtigt at huske på, at vaccinerne, som vi bruger i Danmark er testet meget grundigt, og at vi stiller høje krav til sikkerheden.

Fx har der været coronavacciner, som vi i Danmark har sagt nej til at bruge. De, der bestemmer i Danmark, er meget optaget af din og alle andre danskeres sikkerhed.

Vi ved også noget om bivirkninger. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet på sin hjemmeside, at vi ved fra andre vacciner, at bivirkninger som regel kommer kort tid efter, at man har fået vaccinen. Derfor er de ikke bekymrede for, at der vil komme bivirkninger langt ude i fremtiden.

Du kan naturligvis have ret i, at der kan være ting, som vi ikke ved endnu. Og sådan er det med mange ting, som vi mennesker gør. Det kan gøre én rigtig bange at tænke på alle de ting, som kan gå galt i fremtiden, og alt det, som vi ikke ved.

Det kan hjælpe på de bange tanker at dele dem med nogen. Så er der mon nogen, som du kan tale med og fortælle om dine tanker om vaccinen?

Det kan være en god ven, en forælder eller måske en lærer eller en vens mor. Du er også velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111, hvor du altid kan få en sød voksen at tale med.

Det kan også være en god ide at distrahere sig selv fra tankerne. Prøv at lave noget af det, som plejer at gøre dig glad.

Det kunne være sport, at komme ud i naturen, at være sammen med venner, se en god film, læse en bog eller lytte til musik. Eller måske du kan lide at lave kreative ting?

Jeg håber, at du både kan få talt med nogen om dine tanker, og at du også kan finde ro fra dem ved at lave andre ting.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til corona

I coronaperioden er der rigtig mange børn og unge, der har svært ved at føle sig godt tilpas. Mange fortæller, at de føler sig ensomme. De savner deres venner og er bange for at miste dem.

Når man er meget hjemme med sin familie, er det også helt naturligt at blive hurtigere irriteret på hinanden. Det kan føles rigtigt ubehageligt at være hjemme med en dårlig stemning.

Vi har samlet nogle forskellige råd til, hvad du kan gøre. Få hjælp til dine tanker og følelser om corona, og få gode råd til hvad du kan lave derhjemme.