Brev
Corona jul osv…
Hej,
for at gøre det her kort og simpelt, så går min lillebror på en spicelskole fordi han har nogle handicap (diagnoser) osv…
På skolen er de 3 i hans klasse hvor en af drengene som er “multihandicappet” ( altså ikke har et sport og kan ikke gå osv…)
Ham her drengen spytter mere end hvad han rent faktisk snakker og fik jeg en lille omgang corona hvor han der også fik smittet min lillebror.
Min lillebror blev testet posetiv mens ingen andre i familien blev det. Jeg valgte at selv isolere mig selv da det var det mest ansvarlige at gøre.
Mit problem
Jeg er virkelig frustreret over mine forældre skider på the fact at min lillebror har fået covid. De ligger og putter med ham, og da pga hans ansgt ligger de også og sover med ham.
Jeg har spurgt mine forældre om der i det mindste kunne være en der faktisk ikke prøvet at blive smittet men de begge sked på det. De siger jeg over reagerer og bare skal inse jeg også for det senere på ugen, men det prøver jeg altså virkelig at ungå!
Ifølge smittesportingen ville vi kunne være færdig med corona den 23/24 hvis der ikke var andre der blev smittet. Men det skider mine forældre nærmest helt på, det bare somom de vil skippe alt der hedder famillie hygge og jul i år.
Jeg har ærligt igen ide om hvad det genrelle problem er. Jeg er bare virkelig frustreret og føler jeg er den eneste voksen i den her famillie! 🤷‍♂️
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige
Det er godt, du skrev til mig, for jeg kan se, at du er hårdt ramt af restriktionerne. Du tager et kæmpe ansvar ved at holde øje med corona-reglerne, som man hører om alle steder.
Det må føles så hårdt at vente på, hvem i familien, der bliver smittet næste gang.
Måske har dine forældre brug for at vide, at din selvvalgte isolation handler om at stoppe smitten i familien – og at det faktisk føles ret svært at sidde alene med det ansvar?
Jeg fornemmer, at du egentlig bare vil have lidt almindelig julestemning i huset, og nu sidder du i stedet alene og isoleret på dit værelse. Og så bliver julestemningen jo endnu sværere at mærke. Hvor må du savne selskab i disse dage op til jul; juletiden handler jo netop om at være sammen i familien og gøre de ting, man plejer.
Desværre er det sådan, at selv hvis I andre i familien ikke blev smittet med corona, så ville julen alligevel blive helt, helt anderledes end før i tiden: Det er ikke muligt at købe julegaver, som man plejer eller mødes med familie, som man plejer. Det er ikke muligt at holde fast i traditionerne, som man plejer… alt det rare ved juletiden er forandret her i corona-perioden.
Jeg tror, at dine forældre ligesom dig forsøger at undgå skadevirkningerne af corona. Men skadevirkningerne handler ikke kun om smitte men også om den angst, der i kølvandet kan blusse op hos personer som din bror. Selvom din mor og far bliver nødt til at bruge meget tid ved din bror , så tænker jeg, at dine forældre samtidig savner dig. Mon ikke de håber, at I sammen kan komme igennem juledagene på en anden måde, der alligevel er rar?
Måske har I brug for at tale sammen om, hvordan I på trods af corona holder den bedste jul sammen, så du ikke skal sidde alene på dit værelse? Måske skulle I holde et lille familie-møde  for at tale om, hvordan I kan hygge jer bedst muligt og samtidigt minimere risikoen for smitte?
Dine forældre kan være glade for at de har en søn som dig, der påtager sig ansvar og sætter sig ind i reglerne. Jeg håber I får talt om, hvordan I kan holde en god og anderledes jul, hvor der bliver taget hensyn til alle – også til dig!
Jeg syns, at du skal tale med dine forældre eller skrive et lille brev til dem.  Det er ikke vejen frem, når de hævder, at ‘vi alle bliver smittet i sidste ende’ eller noget i den stil. Alligevel er der måske noget om, at smitten er rigtig, rigtig svær at undgå – selv hvis man følger alle regler. Måske er det bedst for alle at finde en balance, hvor I sammen går lidt på kompromis. Dine forældre har brug for at vide, at du jo også har dine behov og er ret bekymret for smitte.
Du kan ringe ind til os og tale lidt mere med os om, hvad du skal skrive eller sige til dine forældre. Husk at vi har åbent hele døgnet på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen