Brev
Jeg føler mig som et andet væsen
Jeg er en pige på 11 og jeg er taget hjem fra min ven, vi legede ude på trampolinen og lod som om vi var katte,
Vi kiggede på tiktok og så fandt vi noget der hed therians og så fortalte min ven hvad det var
Da jeg kom hjem legede jeg med min lille søster at vi var katte igen, så fik jeg en mærkelig fornemmelse for jeg syndes at det ikke lyd rart at være en therian og jeg har leget det så meget at nu føler jeg lidt at jeg ikke er mig selv og som om jeg er i en andes krop
Så jeg fik ondt i maven og begyndte at græde, hvad skal jeg gøre?😔
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det, du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar, fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære dig som rumstere med følelsen af at du er et andet væsen.
Godt at du skriver ind til os på BørneTelefonen.
Jeg kan egentlig godt forstå, at du er blevet forskrækket. Dig og din veninde er på Tik Tok støt på noget, som I ikke lige har hørt om før.
Jeg havde heller ikke lige hørt om “Therians” før, og måtte lige google lidt. Jeg forstår at det skulle være en Tik Tok-trend der fortæller om mennesker, som føler at de er dyr.
Du har leget, at du var kat flere gange, og hygget dig med legen, men nu er det ikke helt som det plejer. Godt du skriver ind til os på Børnetelefonen, så vi kan snakke lidt om hvordan det kan være.
Om “Therians”
Vores verden her på jorden er kæmpe stor, og der findes så mange ideer om livet som der findes mennesker.
Der findes også rundt om i verden mennesker som lever et andet liv, end du og jeg.
Nogle mennesker kan føle sig som dyr. Måske fordi, at de bliver en del af et sjovt fælleskab, hvor de føler sig set. Andre fordi de føler sig mere som sig selv, når de klæder sig som dyr.
At blive forskrækket
Når man hører om noget man ikke har hørt om før, kan man godt blive i tvivl om man måske også selv er sådan.
Tankerne sætter sig måske dybt, fordi det er nyt og spændende. Og måske også skræmmende.
For eksempel tror jeg, at mange børn ville blive lidt bange ved tanken om voksne mennesker forklædt som store ulve eller andre dyr. Det er altså forståeligt, hvis billederne også har gjort dig bange.
Selvom du måske ikke mærker det, kan tankerne godt gemme sig lidt inden i.
På et tidspunkt, da du lidt senere leger kat, dukker tankene op igen hos dig. Sådan tror jeg faktisk mange kan have det.
Legen har du måske leget mange gange før, og egentlig er det måske også en leg som de fleste børn leger en gang imellem. Altså en helt ganske normal leg!
Men pludselig får du en tanke som forskrækker dig, – kunne du være en af “de der mennesker som du hørte om på Tik Tok”?
Jeg tænker, at det er helt forståeligt at du bliver forskrækket over tanken.
Du skal ikke være bange
Kære du. Jeg kan godt forstå at du blev bange. Men du kan roligt lege kattelege uden at det skal betyde noget.
Lige så roligt som du kan lege mor, far og børn. Lege Barbie, Minecraft og hvad du ellers kunne tænke dig. Det er bare leg og sjov, og betyder ikke at du gerne vil være en Barbie eller figur fra minecraft.
Du leger bare ligesom andre børn. Det er helt normalt og faktisk også sundt. Tanken er måske netop bare på besøg.
Jeg forestiller mig, at du måske har valgt os, fordi du ikke turde tale med andre om det. Når man har det sådan, kan tanker godt vokse sig endnu større.
Derfor er det også bare så vigtigt, at du skriver til os og deler din frygt. Måske har det gjort tankerne lidt mindre? Det håber jeg.
Mange prøver at se ting på nettet, der gør dem bange. Derfor er det også en rigtig god idé at tale med sine forældre, når man har set noget, der har forskrækket én.
Måske jeg i mit brev har vist dig, at det hverken er flovt eller farligt. Det håber jeg.
Jeg tænker nemlig, at det kunne være en god idé, hvis du også kunne tale lidt med andre om det. Fx dine forældre eller din veninde. Måske du har mod på det?
Prøv også om du kan gøre ting, der får tankerne lidt væk igen. Det kunne være gennem leg og hygge med din søster eller veninde.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen