Brev
Voltaget
Hej BB!
Jeg er blevet voldtaget af min onkel, og jeg synes det er lidt klamt og vil gerne have at vide hvad jeg skal gøre.
Jeg tør ikke at sige dette til min mor og far, da jeg er bange for at de ringer til politiet fordi jeg godt kan lide min onkel. Men ikke på “den måde”
Vær sød at svar mig så hurtig som muligt.
Kærlig hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Tak for dit brev! Det er en meget svær oplevelse, du har været udsat for, og det er godt nok stærkt af dig, at du har skrevet herind til. Jeg vil gøre mit bedste, for at give dig et svar, der kan hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det føles klamt, at din onkel har voldtaget dig, og måske kan der også dukke mange andre følelser op hos dig – og det forstår jeg også godt.
Det kan være rigtig svært at skulle fortælle nogen, om noget så voldsomt krænkende overgreb fra en i familien, og det kan også være hårdt at skulle fortælle om det, når man faktisk holder af den person, der begik voldtægten.
Men det er så vigtigt, at du får talt med nogen, som kan hjælpe dig. Måske nogen som er tæt på dig, for voldtægt er simpelthen for tung at gå rundt med helt alene.
Det er også vigtigt, at fortælle om den, fordi det, din onkel har gjort, er ulovligt, og han har faktisk også brug for hjælp til at stoppe med at gøre sådan noget. Jeg kan også være bekymret for om, han kan finde på at gøre det igen, hvis han ved at ingen gør noget ved det. Mon du også har bekymringer om det?
Jeg ved ikke, om du normalt snakker godt med dine forældre? Hvis du gør det, håber jeg, at du alligevel kan samle mod til at fortælle dem om voldtægten. Hvis det føles alt for svært at tale om, kan det være, at du kan skrive et brev til dem eller sms’e? Du kan også vise dem dit brev til mig sammen med mit svar. Du har mulighed for at skrive til dem, at du synes det er svært at fortælle dem og du er bekymret for, hvad der vil ske. På den måde, håber jeg, at I få snakket det igennem også.
Det kan også være, at du har brug for, at du har en ved sin side, når du taler med dine forældre. Det kan f.eks. være, at du kan få det fortalt til en veninde, som så kan være sammen med dig, når du skal fortælle dine forældre det.
Det kan også være, at du kan fortælle det til en veninde, som så kan fortælle det til sin mor – og så kan din venindes mor måske hjælpe dig med at tale med dine forældre.
Hvem mon du tænker på vil være god for dig at snakke med?
Det er også muligt at få hjælp gennem Center for Voldtægtsofre, her kan du ringe ind på og snakke om det du har været udsat for, og de ting du har brug for at snakke om eller hjælp til. Det håber jeg, at du har mod på. Der flere steder i landet, du kan henvende dig, og jeg tænker at det vil være en idé at kontakte det center, der er ligger nærmest dig – det kan du også se inden på linket her: Center for Voldtægtsofre
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms’e  herind til BørneTelefonen, hvis du har brug for at øve dig på at fortælle om det hele, og hvis du har brug for at tale mere om det med os.
Du har været meget stærk, fordi du har skrevet herind. Jeg håber, at du kan finde lidt mere styrke frem og også få snakket med en, som der er tæt på dig, som kan hjælpe dig med at få hjælp til at få det godt igen.
De kærligste tanker og hilsner
BørneTelefonen