Brev
Voldtaget som 10 årig
OBS: Tidspunkter og stednavne er fjernet af hensyn til brugerens anonymitet.
Kære bb
jeg var 10 år da jeg blev voldtaget
det var lidt sent om aftenen og jeg var på vej hen til togstationen og der var ikke så lyst
og der kom en bagfra og tog mig med til et mørker sted og han hev trusserne af på mig
jeg råbte og råbte og han trode med at gøre min familie ondt vis han ikke måtte voldtage mig
så jeg gad ikke have min familie kom noget til så jeg overga mig
og har kun fortalt det til min beste vinende
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit modige og ærlige brev. Du har været udsat for en meget ubehagelig oplevelse. Du må have været rigtig bange og i chok - både da det skete og bagefter.
Jeg har talt med andre piger, der er blevet voldtaget. De fortæller, at de i lang tid bagefter har været meget bange, kede af det og forvirret. De føler også skam. Måske har du det på samme måde? Men du skal vide, at det, der er sket, ikke er din skyld. Du har ikke noget at skamme dig over. ALDRIG nogensinde. Du har ikke gjort noget forkert!
Det er derfor vigtigt, at du fortæller en voksen, hvad der er sket. For du skal have noget hjælp. Det her skal du ikke klare alene. Du fortjener at blive støttet og hjulpet.
Du skriver, at manden sagde, at han ville gøre noget ondt ved din familie. Jeg kan derfor godt forstå, du blev bange og stoppede med at råbe. Men det var noget, han sagde, for at true dig. Og selvom du fortæller det til en voksen, kan manden ikke gøre dig eller din familie noget. For politiet og andre voksne vil beskytte jer.
Det er rigtig godt, at du har fortalt din veninde, hvad der er sket. For måske kan hun støtte dig, når du skal fortælle det til en voksen?
Du skriver ikke, hvordan du har det med dine forældre. Jeg tænker dog, at de kan hjælpe dig. Og måske har de allerede lagt mærke til, at du er ked af det?
Hvis du synes det er svært, at fortælle dem det, kunne din veninde måske være der sammen med dig, når du skal tale med dem? Hvis du har en god lærer eller en anden voksen, du er tryg ved, kunne du også starte med at fortælle ham/hende, hvad der er sket.
Du kan også vælge at vise dit brev og mit svar til de voksne. Så vil de forstå, at du har brug for hjælp.
Du er en modig pige. Du har taget første skridt til at få hjælp ved at skrive hertil. Jeg er helt sikker på, at dem, du fortæller din historie, vil gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig.
Vi vil også meget gerne hjælpe dig her på BørneTelefonen. Måske har du brug for at fortælle om det, der er sket til en voksen, der ikke kender dig. Du kan derfor altid ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen