Voldtaget som 10 årig

OBS: Tidspunkter og stednavne er fjernet af hensyn til brugerens anonymitet.

Kære bb

jeg var 10 år da jeg blev voldtaget

det var lidt sent om aftenen og jeg var på vej hen til togstationen og der var ikke så lyst

og der kom en bagfra og tog mig med til et mørker sted og han hev trusserne af på mig

jeg råbte og råbte og han trode med at gøre min familie ondt vis han ikke måtte voldtage mig

så jeg gad ikke have min familie kom noget til så jeg overga mig

og har kun fortalt det til min beste vinende

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit modige og ærlige brev. Du har været udsat for en meget ubehagelig oplevelse. Du må have været rigtig bange og i chok - både da det skete og bagefter.

Jeg har talt med andre piger, der er blevet voldtaget. De fortæller, at de i lang tid bagefter har været meget bange, kede af det og forvirret. De føler også skam. Måske har du det på samme måde? Men du skal vide, at det, der er sket, ikke er din skyld. Du har ikke noget at skamme dig over. ALDRIG nogensinde. Du har ikke gjort noget forkert!

Det er derfor vigtigt, at du fortæller en voksen, hvad der er sket. For du skal have noget hjælp. Det her skal du ikke klare alene. Du fortjener at blive støttet og hjulpet.

Du skriver, at manden sagde, at han ville gøre noget ondt ved din familie. Jeg kan derfor godt forstå, du blev bange og stoppede med at råbe. Men det var noget, han sagde, for at true dig. Og selvom du fortæller det til en voksen, kan manden ikke gøre dig eller din familie noget. For politiet og andre voksne vil beskytte jer.

Det er rigtig godt, at du har fortalt din veninde, hvad der er sket. For måske kan hun støtte dig, når du skal fortælle det til en voksen?

Du skriver ikke, hvordan du har det med dine forældre. Jeg tænker dog, at de kan hjælpe dig. Og måske har de allerede lagt mærke til, at du er ked af det?

Hvis du synes det er svært, at fortælle dem det, kunne din veninde måske være der sammen med dig, når du skal tale med dem? Hvis du har en god lærer eller en anden voksen, du er tryg ved, kunne du også starte med at fortælle ham/hende, hvad der er sket.

Du kan også vælge at vise dit brev og mit svar til de voksne. Så vil de forstå, at du har brug for hjælp.

Du er en modig pige. Du har taget første skridt til at få hjælp ved at skrive hertil. Jeg er helt sikker på, at dem, du fortæller din historie, vil gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig.

Vi vil også meget gerne hjælpe dig her på BørneTelefonen. Måske har du brug for at fortælle om det, der er sket til en voksen, der ikke kender dig. Du kan derfor altid ringe til os på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.