Brev

Voldtægt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige.

Tusind tak for dit brev! Hvor er jeg glad for, at du skrev til Børnetelefonen, for det du beskriver, lyder som en svær situation.

Du skriver, at du hver dag er bange for at blive voldtaget, din veninde har oplevet en voldtægt, og nu er hun blevet psykisk syg og kan hverken passe skolen eller sit job mere. Er det mon noget, der er sket for nylig? Det er blive udsat for voldtægt er meget voldsom og påvirker den måde man har det, især i den første tid efter voldtægten er det særlig svært og det er jo en ting, som aldrig bare forsvinder. Men, man kan få hjælp til at få det bedre og komme til at gå i skole og på arbejde. Det håber jeg også, at din veninde bliver klar til igen.  

Derudover skriver du, at din faster og farmor også har været udsat for voldtægt. Det er meget alvorlige ting, du skriver om. Jeg kan sandelig godt forstå, at du er bange for, at det samme vil ske for dig. Der er ikke noget at sige til, at du bekymrer dig om. Det er uheldigt, at så mange du kender har været udsat for voldtægt, og du derfor er bange. Men, selvom du kender til tre personer, der har været udsat for en voldtægt betyder det ikke, at det også sker for dig. Men, det kan være svært at overbevise sig selv om, når nu du kender tre. 

Det er godt, du har talt med dine forældre om dine tanker og din frygt. Det er nemlig ikke godt at gå rundt og være så bange og bekymret uden at dele det med voksne, man stoler på og holder af. Desværre ved dine forældre ikke, hvad de skal gøre, men måske var det en idé at foreslå dem, at de ringer til en psykolog og får nogle råd til, hvordan de kan snakke med dig om det, så du bliver tryg igen. Dine forældre kan fx ringe til en psykolog som abejder med børn og unge i jeres kommune. Det kan være en skolepsykolog, som er gratis for børn og unge i din by. Dine forældre skal ringe til PPR - det betyder Pædagogisk Psykologisk Rådivning, i din by og bede om at snakke med en psykolog om dine bekymringer for voldtægt.

En anden mulighed er dine forældre ringer til vores Forældretelefonen på 35555557 - det er gratis. Her vil dine forældre også kunne få ideer til, hvordan de kan hjælpe dig, når du er utryg, så du bliver mindre bange og tryg igen.

En mulighed er også, at snakke med din læge, og du og dine forældre hører lægen om, han/hun har nogle idéer til noget der kan hjælpe. Lægen kender nemlig også til steder, hvor man kan få hjælp til ikke at være bange og slippe frygten. Der er faktisk mange børn, der er bange for forskellige ting - derfor er der også steder, der kan hjælpe dig. 

Du skriver, at du ikke vil have et lorteliv, det er super sejt og rigtig fedt, du har det sådan. Ved at tale og skrive om det, kan du få hjælp, så du får det bedre og får et liv, hvor du er tryg og behøvet at frygte ting omkring dig.

Har du venner, som du kan tale med om dine tanker og din frygt, og har I mon talt sammen i skolen med jeres skolelærer? Hvis din veninde også går i din klasse, så gætter jeg på, at der også er andre i klassen som er bange og bekymret. Vil det være en idé, at I får snakket sammen, alle sammen i klassen, med jeres lærer om de ting? 

Kan du også have det hyggeligt og sjovt sammen med vennerne? Det er vigtigt, at du slipper frygten, og hygger dig og griner sammen med dine veninder - at du har mulighed for bare at være dig og have det sjovt. Måske kan du invitere nogen veninder hjem til dig til en hyggeaften, vil det være en mulighed? 

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at ringe eller sms'e til os på BørneTelefonen på 116111.

 

Mange knus fra BørneTelefonen

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat