Brev
Voldtægt
Hej 🙂
Jeg er en pige på 14 år, som blev voldtagen da jeg var 13. Det var en 17 årig dreng… Jeg har ikke fortalt det til hverken mine forældre eller søskende. Dog har jeg fortalt det til en veninde, men hun vil ikke snakke om det med mig, derfor skriver jeg herind. Jeg vil gerne vide hvad i synes jeg skal gøre…
Mine tanker er fyldt med den oplevelse og jeg er sikker på at det vil være en lettelse at få det sagt til en vendinde som jeg kan snakke med det om. Jeg tør bare ikke :/
Siden den dag det skete har jeg også haft enorm mange selvmordstanker hvilket jeg heller ikke tør sige til nogen.. jeg føler sårn en skam..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er utroligt sejt, at du har fundet mod til at skrive herind, og fortælle hvad du har oplevet. Det kræver en stor styrke og et kæmpe mod at række ud efter hjælp og fortælle, hvordan man egentlig har det. Det mod har du!
Du har været udsat for en forfærdelig og meget krænkende oplevelse. Når man har været udsat for en voldtægt, så er ens grænser blevet groft overtrådt. Desværre er der rigtigt mange, som er blevet udsat for voldtægt, som føler skam eller synes at det på en eller anden måde var deres egen skyld. Eller at du måske kunne have gjort noget anderledes.
Jeg ved ikke om du også har haft de tanker, men det er meget vigtigt at du ved, at det aldrig nogensinde er din skyld. Man har  nemlig ret til at bestemme over sin egen krop, og hvis andre ikke respekterer ens grænser og begår et overgreb, så er det altid forkert (og i øvrigt også ulovligt)! Du har ret til at bestemme over din krop. Du kan læse mere om dine rettigheder her.
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du ikke har det godt, og at det fylder meget i dine tanker. Når man bliver udsat for et overgreb, så kan det tit mærkes på mange måder i livet. Måske er man ikke lige så glad, som man plejede at være. Måske lukker man sig mere inde i sig selv, og måske tænker man bare rigtigt meget, på det der er sket. Der kan være rigtigt mange forskellige følelser og måder at reagere på.
Derfor er det enormt vigtigt at man får talt om det og får den rigtige hjælp til at bearbejde oplevelsen. Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at betro dig til en veninde. Det kan også være rart at tale med en veninde om det. Når din ene veninde ikke har lyst til at snakke om det, så tænker jeg, det måske er fordi hun ikke ved, hvad hun skal sige eller gøre på den rigtige måde. Det er altså tit ikke fordi, man ikke vil snakke om det, men fordi man ikke ved, hvad man skal sige. Mon det kan være sådan, din veninde har det?
Men for at få det bedre og få den rigtige hjælp, så er det vigtigt at tale med en voksen om det. Nu ved jeg ikke, hvordan dit forhold til dine forældre er. Om du plejer at snakke med dem om svære ting. Men hvis du gør det, så kan det være en god idé at fortælle dem om voldtægten, så de ved, hvordan du har det og kan hjælpe dig.
Jeg forstår godt, hvis du synes, det er svært at fortælle. Måske er du bange for, at de ikke vil tro på dig, eller at de vil blive meget kede af det. Men jeg ved fra andre unge, der også er blevet udsat for overgreb, at det kan føles som en kæmpe lettelse at få det sagt. Og at langt de fleste forældre meget gerne vil hjælpe deres børn.
Hvis du synes det er svært at skulle tale om det, så kan det måske være hjælpsomt at skrive det ned i et brev eller en sms, som du kan vise dine forældre (eller en moster, lærer eller en anden sød voksen i dit liv). På den måde kan du få fortalt, hvad der er sket, og hvordan du har det. Så kan I nemlig åbne op for en snak om, hvordan du bedst muligt får hjælp til at få det bedre. Hvis du vil have inspiration, til hvordan du kan skrive brevet, kan du kigge her.
Jeg vil anbefale dig (og eventuelt dine forældre, når/hvis du får talt med dem) at tage kontakt til Center for Voldtægtsofre. De er dygtige til at tale med mennesker, der har været udsat for overgreb. De ved en masse, om hvilke følelser man kan have, og hvordan man kan få hjælp til at få det bedre. Det ER nemlig muligt at få hjælp til få bearbejdet overgebet på en måde, så det kommer til at fylde mindre i dine tanker og i dit liv fremover.
Du kan også tale med dem om, hvorvidt du har lyst og mod på, at anmelde den fyr som begik overgrebet. Det kan man nemlig godt, selvom det er lidt tid siden. Men du kan også sagtens få hjælp, selvom du måske ikke har lyst til at anmelde det til politiet. Du finder din lokale afdeling for Center for Voldtægtsofre her.
Du har allerede vist et kæmpe stort mod ved at skrive herind og række ud efter hjælp. Jeg håber, du kan bruge den styrke til at række ud efter endnu mere hjælp, så du kan få bearbejdet overgebet og få det til at fylde mindre i dine tanker. Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe ind til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at tale mere om det med en rådgiver. Vi vil meget gerne lytte og komme med flere gode råd.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen.