Voldelig far

Hej …,

jeg er en ung pige på 14, som har levet med en voldelig far i mange år efterhånden.

Den dag i dag, var alt bare blevet for meget for mig. Min far slog mig, og råbte mig op i ansigtet.

Han har en anden etnisk baggrund, derfor er det en “normal” del af hans kultur, for at vis en form for magt.

Det finder jeg mig bare ikke i mere! Hvad skal jeg gøre?

Hvis jeg søger om hjælp og han finder ud af det, frygter jeg konsekvenserne af det…

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Det er rigtig godt, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp. Det er bestemt ikke i orden, at din far slår og råber dig ind i ansigtet, uanset hvilken kultur han kommer fra. I Danmark er det ulovligt at være voldelig overfor sine børn, og det skal der sættes en stopper for.

Jeg forstår godt, at du frygter konsekvenserne for, hvad der sker, hvis han finder ud af, at du har søgt hjælp. Den frygt, tror jeg, der er mange børn, der bliver udsat for vold, der kender. Det er meget ubehageligt, og kan få en til at vente med at søge om hjælp, eller til at overveje, om det er ’det værd’. Men som du selv skriver, vil du ikke finde dig i det mere, og det skal du heller ikke. Det har stået på alt, alt for længe.

Du kan få hjælp på flere måde, og uanset hvilken vej du vælger at gå, er der nogen voksne, der vil passe på dig.

1. Du kan fortælle en af dine lærere eller en anden voksne du er tryg ved, om den vold, din far udsætter dig for. Den voksne kan så skrive en underretning til kommunen om det. Kommunen vil derefter tage hånd om det, og finde ud af, hvordan du hjælpes bedst muligt. Kommunen vil sørge for, at du bliver beskyttet mod din far, efter du har fortalt det. Det kan fx være, at du kommer til at bo hos nogle andre i en periode, indtil din far kan passe bedre på dig.

2. Du kan få en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder er en voksen, der kan gå med dig på kommunen, og fortælle om den vold, din far udsætter dig for. Bisidderen kan også hjælpe dig med at fortælle, at du frygter, hvordan din far vil reagere, når han finder ud af at du har bedt om hjælp. Bisidderen vil være din hjælp – både før, under og efter de møder, du skal have med kommunen. Du kan læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder. Du kan også ringe til vores bisidderafdeling på 35555559 – du kan ringe helt anonymt og høre om bisidderordningen.

3. Hvis du har brug for at høre mere om den hjælp kommunen kan give dig, så ring til din kommunens anonyme rådgivning. Du finder nummeret på kommunens hjemmeside, og du er helt anonym.

4. Jeg vil også råde dig til at ringe til foreningen Etnisk ung. Da du skriver, at din far har en anden kulturel baggrund, tænker jeg, at det kunne være hjælpsomt for dig at snakke med dem, da de præcis kan sætte sig ind i og kender til de problemer, man kan have, når det handler om vold i familier med anden etnisk baggrund.  Du kan ringe til Etnisk ung døgnet rundt – også for at få hjælp hvis din far slår dig igen. Deres telefonnummer er 70 27 76 66. Læs også mere på: http://www.etniskung.dk/

Jeg håber, du holder fast i, at du ikke vil finde dig i det mere. Vold er meget alvorligt – og man kan tage både fysisk og psykisk skade. Derfor er hjælp nødvendig. Både for dig og din far.
Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.