Brev
Voldelig Bror
Kære Brevkasse
Jeg er en ung pige på 20, som har en ældre bror på 22.
Vi har altid skændes og været på nakken af hinanden, men har dog også haft vores gode stunder.
Min bror bruger alle han penge og al han tid på hans Computer. Han kan ikke tag en uddannelse for “det magter han ikke”.
Problemet er at han spiller computer til langt ud på natten og får ikke rigtigt sovet. Når man ikke for sovet mister man tilliden til folk og det går ud over mig og mine forældre…
I dag havde vi en aftale som han ikke holdt, da jeg så fortæller ham at han gerne lige må sige til, begynder han øjeblikkeligt at råbe af mig.. (Vi sidder i bilen, han køre. Hans kammerat ved siden af og mig på bagsædet) Han fortæller mig igen og igen at jeg bare skal holde min kæft for der er alligevel ikke nogle der gider høre på mig..
Da jeg ikke gør det, for at tale ham til fornuft og forklare ham at han har misforstået det jeg sagde, truer han mig .. blandt andet med at “kyle” mig ud af bilen hvis ikke jeg holdt min kæft.. Eller også!! (Som typisk betyder tæsk)
Han har før slået mig bevidstløs med en kælk og smidt ting efter mig..
Jeg kan ikke forklare ham at det han gør er forkert eller at han ikke behøver at hidse sig op over det mindste vi vil snakke om… Jeg er efterhånden blevet ret bange, for han er dobbelt størrelse mig… Og før har skubbet til mig..
Jeg har før sagt at jeg kunne finde på at mælde ham til politiet hvis han ikke blev bedre.. Men intet er sket..
Mine forældre ved det godt, men de kan heller ikke sige noget til ham… Han har før givet min far et blåt øje og skubbet til min mor ….
Hvad gør jeg?
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20 år
Jeg kan godt forstå, du føler dig utryg og er bange for din bror. Det må være meget ubehageligt, at han reagerer så utilregnelig. Det er ikke en nem situation, og det er helt sikkert noget du, han og resten af familien har brug for hjælp til.
Det er vigtigt, at du er så opmærksom på, hvordan du selv har det. Og på hvad der er ret og rimeligt. Selvom du ved, at det måske er pga. manglende søvn, at din bror opfører sig som han gør, er det stadig vigtigt, at du siger fra. Din bror må ikke slå dig. Det er ulovligt.
Det er godt, at du har snakket med dine forældre allerede. Det lyder desværre som om, de har svært ved at håndtere din bror. Og måske føler sig lidt magtesløse. Det er  vigtigt, at de forstår, hvor uholdbar situationen er. Og hvordan hans adfærd påvirker dig. Derfor vil jeg foreslå, at du taler med dem igen. Fortæl om de voldsomme episoder og om, at du er bange for ham.
Tal også om, hvordan I sammen kan hjælpe din bror. For det er tydeligt, at han ikke trives. Det er ikke et indholdsrigt liv for en ung fyr at sidde derhjemme hele dagen (og natten lang) og spille computer. Og det er et tegn på stor uro, når han reagerer så voldsomt.
Dine forældre vil formentlig have glæde af at tage kontakt til den kommune, I bor i. Kommunen vil kunne rådgive i forhold til den hjælp, din bror har brug for. Jeg fornemmer, at både du og din bror stadig bor hjemme? Og jeg tænker, at det måske ikke er så holdbart længere. Mon ikke I alle til at få lidt mere luft og privatliv? I har også begge en alder, hvor I har brug for erfare, at I kan stå på egne ben og tage ansvar. Kommunen vil også kunne rådgive om bolig til jer.
Hvis dine forældre ikke selv tager kontakt til kommunen, vil jeg råde dig til det. Du kan ringe anonymt til ungerådgivningen i din kommune. Find telefonnummeret på kommunens hjemmeside.
Jeg synes også, du skal læse mere om den hjælp, der tilbydes kvinder, der oplever vold. Læs mere her: http://www.voldmodkvinder.dk/.
Hvis din bror en dag reagerer meget voldsomt, skal du kontakte politiet, som du også selv er inde på. Du må ikke sætte dit liv og helbred i fare.
Jeg håber, du vil snakke med dine forældre, så I sammen kan tage kontakt til kommunen. Dine forældre er meget velkomne til at ringe til os på ForældreTelefonen på 35555557, hvis de har brug for at tale med nogen om situationen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen