vold i hjemmet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du og din lillebror.

Fysisk vold er meget ubehageligt og utrygt, og psykisk vold som skældsord kan være lige så slemt. Jeg kan derfor forestille mig, hvor hårdt det må være for jer derhjemme. Det er virkelig godt og stærkt af jer, at I nu vælger at fortælle om det og bede om hjælp. Godt, I kan mærke, at det bliver nødt til at blive anderledes derhjemme.

Vidste I, at der er over 20.000 børn og unge i Danmark, der oplever vold derhjemme? I er derfor slet ikke de eneste, der oplever det. Men alle børn har ret til at vokse op uden fysisk eller psykisk vold. Det er nemlig ulovligt at slå sine børn fysisk. Og det er også ulovligt at udsætte dem for psykisk vold. Uanset hvor stresset eller sur man er, så skal man give ens børn tryghed.

Det er derfor meget vigtigt, at I får hjælp i jeres familie. Jeres forældre skal lære at behandle jer godt. Jeg håber derfor, at du og din lillebror kan samle mod til jer og fortælle en voksen, hvordan I har det. Det kan være en god lærer, en nabo eller en vens forældre. Hvis I synes, det er svært at sige direkte med ord, så skriv et brev til den voksne. Eller vis jeres brev hertil og mit svar. Så ved den voksne, hvordan han eller hun skal hjælpe.

Det kan være meget grænseoverskridende at fortælle andre om, at man bliver slået derhjemme. Jeg ved godt, det kan være svært. Men det er alligevel vigtigt at gøre det. For det er den eneste måde at få volden stoppet på. Den stopper ikke af sig selv.

Når I fortæller, at jeres far siger undskyld, så fortæller det mig, at han godt ved, at han gør noget, der er skadelig for jer. Derfor er jeg ret sikker på, at jeres forældre inderst inden ønsker at behandle jer godt. De ved bare ikke helt hvordan. Derfor hjælper I faktisk både jer selv og jeres forældre, når I får hjælp til familien.

Uanset hvilken voksen, I siger det til, har de pligt til at fortælle kommunen det. I har derfor ret i, at kommunen bliver involveret. Jeg kan godt forstå, at I er bange for, hvad der kommer til at ske, når I siger det. Og jeg kan desværre ikke fortælle, præcist vil komme til at ske, men kommunen vil sandsynligvis tale med jeres forældre om det. Så vil de finde ud af, hvordan de kan hjælpe jer allesammen bedst. Hvis I siger til den voksne, at I er bange for, hvad der vil ske, kan de sige det videre til kommunen.

Her på BørneTelefonen har vi også mulighed for at hjælpe jer med at få talt med kommunen. I kan få det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, der tager med jer til møder i kommunen og som støtter jer. Det, tror jeg, kunne være en stor hjælp for jer. I kan derfor ringe til BørneTelefonen på 116111 og høre mere om det. Læs også mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Jeg sender dig og din lillebror de bedste og varmeste tanker. Jeg krydser fingre for jer begge to.

Mange knus fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)